“MORGAN” sukanka 100 metų: koks jis buvo ir yra dabar

“Morgan” yra paskutinė automobilių kompanija, kuri priklauso šeimai. Ir štai ši miniatiūrinė įmonė – laisva ir  nepriklausoma – švenčia savo šimtąjį gimtadienį. Stebuklas? Mažas – tai tikrai.

Paskutinis išgyvenęs Morgan, pagamintas iš ketaus. Paskutinis tikras britų rodsteris, tikriems vyrams, besimaudantiems po šaltu dušu ir su plaukais ant krūtinės. Tai bastionas prieš išlepimą, važiuojantis jau 100 metų – tokį jį pažįsta pasaulis. Buvome nustebinti to, kad Charlesas Morganas mus pasitiko vilkėdamas ne seną lėktuvo piloto striukę ir apsauginius akinius. Šis 56-erių vyras, trečios kartos įmonės savininkas vilkėjo puošnų verslininko kostiumą ir kalbėjo gražius dalykus: “Mes turime ir ateities viziją, ir planą”.

Nurijome nuostabos pilną oro gurkšnį. “Morgan” turi vizijų? Skamba taip pat įtikinamai kaip ir elektrinio židinio ugnis. Netrukus šeimininkas paaiškina savo žodžius: “Mūsų vizijos pagrindas yra senosios Morgan vertybės – mažas svoris ir paprasta, efektyvi technika, – po trumputės pauzės Ch.Morganas tęsia toliau: – Mes ir ateityje gaminsime automobilius ilgais variklio dangčiais tam, kad būtų galima šauti į priekį lyg iš gerai subalansuoto šautuvo. Ir toliau bus sėdima ant galinės ašies – taip pavyks išsaugoti šimto metų senumo pojūčius. Automobilyje žmogus jausis taip, lyg apsiavęs pačius patogiausius batus”. Didžiausi mūsų aplodismentai tokiam pastovumui.

Galiausiai šeimos tradicijų tęsėjas bei puoselėtojas taria: “Mes ir toliau liksime šeimos įmonė ir jokiu būdu netapsime kokia nors gobšia kompanija”. Taip, už tokius žodžius Ch.Morgano tėvas Peteris ir senelis Harry patapšnotų jam per petį.

Amžina: ilgas variklio dangtis ir nepriklausoma pakaba

Diplomuotas traukinių inžinierius Harry Frederickas Stanley 1909 metais padėjo kertinį Morganų šeimos verslo akmenį – iš plonyčių detalių jis sukonstravo triratį. Ši vienvietė transporto priemonė buvo valdoma smeigtuką primenančiu vairu, pasiekdavo septynias AG, svėrė tik 80 kilogramų ir greitėdavo tarsi pasiutusi. Visi, kas tik pamatydavo šį triratį, tuoj pat priskirdavo jį sportiniams automobiliams. Negana to ši transporto priemonė puikavosi moderniausia nepriklausoma pakaba. Morganų šeima ja buvo taip sužavėta, kad ši pakaba naudojama dar ir šiandien. Pavyzdžiui, V6 rodsteryje ji susidoroja su 200 “arklių”.

“Tačiau tai nereiškia, kad “Morgan” įmonėje visi laikrodžiai sustoję”, – toliau pasakoja anūkas Charlesas. Priešingai – už antikinių degtų plytų mūrų siaučia pažanga. Tai įrodydamas šeimininkas atvairavo Aero Super Sport automobilį. Tai naujausias Morgan, kaip ir Aero 8, bet turintis dviejų dalių Targa stogą. Ir jam paklūsta 325 AG. Juokinga, bet kartu ir kieta – atrodo lyg būtų atkeliavę iš kitos planetos.

Garbės reikalas: rankų darbas vietoj konvejerio

Netrukus pasirodo ir senelio meistriškumo įrodymas. Morgan kolekcininkas Chrisas Boothas nutarė šį ypatingą kūrinį prikelti antram gyvenimui, išsaugodamas jį iki kaulo smegenų originalų, net su tikru “Peugeot” gamybos V2 varikliu. Vienai šio unikalaus Morgan AG tenka tik po dvylika kilogramų – tai atitinka vidutinio VW Golf galios ir kilogramų santykį. Atitinkamai vikriai triratis ir pajuda – prieš šimtą metų tokia dinamika buvo ypatingas pasiekimas. Jo vairo mechanizmas neįtikėtinai tikslus, prietaisų skydelio nėra, kėbulas ypač erdvus, o sėdėjimo pozicija labai atpalaiduojanti.

O naujajame Super Sport Morgan gerbėjai gali jaustis per daug suvaržyti ir apsaugoti nuo vėjo – negi didžiulę pažangą patyręs Morgan kažkur pametė savo dvasią? Charlesas pamoja ranka. Pasirodo, ji vis dar yra, klasikinio rodsterio dvasia, tokia pat kaip prieš 73-ejus metus, kai buvo sukurtas pirmasis keturratis Morgan. Ir 1918 metais įrengtose dirbtuvėse vis dar dirba staliai, ten kalama, sukami varžtai, siuvama, vyrauja toks pat rankų darbas kaip tėvo ir senelio laikais. Tik viskas vyksta gal šiek tiek efektyviau, nes vietoj 40 valandų, dabar naujajam rodsteriui pagaminti užtenka 17 valandų. Per metus pagaminama 750 automobilių. “Tačiau be streso, – priduria Morganas III. – Darbuotojai visada turi laiko ir paplepėti.”

MORGANAS III: “Mes ne gobšuoliai“

Taigi joks stebuklas, kad garsus BBC ekspertas, 1990 metais nuodugniai išanalizavęs šią įmonę, paskelbė triuškinančias išvadas. “Tie, kurie taip gamina automobilius, ilgai neišgyvens”, nugriaudėjo televizijos ekranuose. Tačiau žiūrovai buvo kitos nuomonės: “Po šios laidos užsakymų padaugėjo 50 procentų”, – pasišaipė Charlesas Morganas.

Gerai, tačiau kokios išgyvenimo galimybės šiandien? “Bus sunku. Mes turime gaminti lengvus, efektyvius sportinius automobilius, kurie teiktų malonumą, tačiau paskui save nepaliktų kenksmingų išmetamųjų dujų kamuolių. Mes turime būti gepardu tarp raganosių.” Lygiai taip pat kaip prieš 100 metų buvo Morgan triratis.

Vakar
Prieš 100 metų Harry Frederickas Stanley Morganas, trumpai vadinamas H.F.S., sukūrė pirmąjį rodsterį. Jo sumanyta koncepcija turėjo pasisekimą

Šiandien
Dabar prie vairo sėdi anūkas: Charlesas Morganas savo dirbtuvėse, esančiose Malvern Link vietovėje, tiesia geležinkelio iešmus kitiems 100 metų

Parengta pagal “Auto Bild”

FOTO: Morgan markei sukakus 100 metų, matomas kontrastas: visiškai naujas Aero Super Sport ir vėl atgimęs numeris pirmas, pagamintas 1909 metais

FOTO: sportinis automobilis įpareigoja, net jei jis ir turi tik tris ratus: Chrisas Boothas, vairuojantis pirmąjį Morgan, ruošiasi lenkti


MORGAN kelrodžiai


<!– /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-parent:““; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; mso-hyphenate:none; font-size:12.0pt; font-family:“Times New Roman“; mso-fareast-font-family:“Times New Roman“; mso-ansi-language:EN-US; mso-fareast-language:AR-SA;} @page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:3.0cm 1.0cm 2.0cm 3.0cm; mso-header-margin:1.0cm; mso-footer-margin:1.0cm; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} –>

1909 Pirmasis Morgan buvo pagamintas kaip triratis, tai buvo alternatyva motociklui už prieinamą kainą.

1922 Morgan triračiai buvo geidžiami. Naujasis sportinis modelis pavadintas Aero pasiekdavo 145 km/h greitį

1933 Triratis užaugo: modelis F su keturiais “Ford” cilindrais pakeitė klasikinius V2 modelius

1935 Morgan atrado automobilyje ir ketvirtą ratą: naujasis 4/4 su keturiais “Climax” cilindrais (čia prototipas)

1950 Po 4/4 seka Plus 4 (68 AG), po Standard modelio seka Triumph – galingasis Morgan

1961 Ryškus pabūklas: Plus 4 Super Sport (115 AG). Klasės pergalė Le Mano lenktynėse

1968 Galingasis Plus 8: “Rover” V8 variklis naudojamas ir rodsteriuose. Prie vairo – Peteris Morganas

2000 Ženevos salone “Morgan” pristatė Aero 8. Techniškai tai drąsus šuolis į XXI amžių

Vakar
Aiškus ir patogus naudotis pirmasis prietaisų skydelis:  plona svirtimi reguliuojamas greitis ir degimas, stora svirtis skirta
stabdžiams ir pavarų perjungimui


Šiandien
Po 100 metų pastebima pažanga Super Sport prietaisų skydelyje: daugiau jungiklių, saugos oro pagalvės, automatika, kondicionierius, elektriniai langų kėlikliai

MORGAN iš vidaus: taip jis gaminamas


1 Jokio konvejerio.
Vakarų Anglijos Malvern Link vietovė: degtų plytų pastatuose dominuoja tradicinis rankų darbas.
Tačiau durys neužveriamos ir naujovėms: matyti Morgan Aero aliumininė važiuoklė, kuri yra modernus kontrastas senajam kopėtiniam rodsterių rėmui.


2 Tradicija sujungta su pažanga: sensacingo stiliaus Aeromax aliuminio apvalkalas uždėtas ant meniškai apdirbtų griaučių iš impregnuotos uosio medienos – tai Morgan markės filosofija. Dėl to svoris labai mažas, o konstrukcija tvirta. Ne be reikalo iš uosio gaminamos ledo rutulio ir beisbolo lazdos.

3 Jokio karštligiško skubėjimo: 130 “Morgan” įmonės darbuotojų per metus pagamina 750 automobilių. Ir ateityje
nežadama gaminti daugiau nei 900. Čia laikomasi per šimtą metų patikrintos strategijos: per didelė mažųjų įmonių
ekspansija geraisiais metais padaro joms galą atėjus blogesniems. Nuotraukoje matyti Aero 8 su V8 varikliu iš
BMW kompanijos – modelį dabar pakeitė naujasis Aero Super Sport.

„Autobild Lietuva“, Nr. 1 (112), 2010 01 02–01 15

www.auto-bild.lt

1909 Pirmasis Morgan buvo pagamintas kaip triratis, tai buvo alternatyva motociklui už prieinamą kainą.

1922 Morgan triračiai buvo geidžiami. Naujasis sportinis modelis pavadintas Aero pasiekdavo 145 km/h greitį

1933 Triratis užaugo: modelis F su keturiais “Ford” cilindrais pakeitė klasikinius V2 modelius

1935 Morgan atrado automobilyje ir ketvirtą ratą: naujasis 4/4 su keturiais “Climax” cilindrais (čia prototipas)

1950 Po 4/4 seka Plus 4 (68 AG), po Standard modelio seka Triumph – galingasis Morgan

1961 Ryškus pabūklas: Plus 4 Super Sport (115 AG). Klasės pergalė Le Mano lenktynėse

1968 Galingasis Plus 8: “Rover” V8 variklis naudojamas ir rodsteriuose. Prie vairo – Peteris Morganas

2000 Ženevos salone “Morgan” pristatė Aero 8. Techniškai tai drąsus šuolis į XXI amžių