Degalai brangsta. Kaip sutaupyti? II dalis

Atsižvelkite į oro sąlygas

Venkite vairuoti blogomis oro sąlygomis. Esant itin blogoms oro sąlygoms (stipriai lyjant, sningant, kai kelias padengtas ledu ar tirpsta sniegas) gerokai padidėja pasipriešinimas riedėjimui – tam pačiam atstumui nuvažiuoti išeikvojama daugiau degalų.

Pasirinkite kelionės laiką. Jei tik yra galimybė, rinkitės savo kelionei ne naktį ar ankstyvą rytą, o dienos metą, kai šilčiau, o padangos ir variklis greičiau įšyla. Tačiau venkite karščiausią  paros laiką, kai reikėtų naudoti oro kondicionierių.
Stebėkite vėjo kryptį. Stiprus šoninis vėjas turi didelę įtaką degalų sąnaudoms, todėl, jei įmanoma rinktis, važiuokite ne atviru keliu, o tuo, kuris apsodintas medžiais ar jį užstoja kitos gamtinės kliūtys bei pastatai. Pasinaudokite iš galo pučiančiu vėju ir venkite priešpriešinio.
Lyjant ar sningant sekite paskui lyderį. Išimtis: jei kelyje susidariusios gilios provėžos ir lietus jas užpildė vandeniu, mažesnis pasipriešinimas bus, jei važiuosite šalia šių provėžų, o ne  jomis. Tai taip pat ir saugiau!

Uždarykite automobilio langus

Uždarius langus, ypač jei važiuojama didesniu greičiu, aerodinaminis pasipriešinimas bus gerokai mažesnis. Jei būtina, naudokite mechaninį oro ventiliatorių arba laikinai įsijunkite  kondicionierių. Ta pati taisyklė galioja ir dėl stoglangių.

Nenaudokite iškart visų elektrinių prietaisų

Išjunkite nereikalingus prietaisus. Kiekvienas įjungtas elektrinis ar mechaninis prietaisas (šviesos, šildytuvas, oro pūtiklis, sėdynių šildytuvas, šildomi veidrodėliai, radijas ar CD/MP3 grotuvas it t.t.) didina degalų sąnaudas, tad visus nenaudojamus prietaisus išjunkite, kai jų jau nebereikia.

Galvokite, kada naudoti oro kondicionierių. Jei norite išsaugoti gerą oro kondicionieriaus būklę, nelaikykite jo nuolat įjungto ir periodiškai patikrinkite autoservise. Karštą vasaros  dieną mieste ekonomiškiau važiuoti atsidarius langą ir pataupyti kondicionierių užmiesčio kelionėms.

Įpraskite naudotis automobilio kompiuterio informacija

Jei jūsų automobilyje yra kompiuteris, išmokite ir įpraskite naudotis jo teikiama informacija – taip galima nustatyti, kaip, pasinaudojus ekonomiško vairavimo patarimais, sekasi  pagerinti degalų sunaudojimo rodiklius.
Pirmiausiai reiktų susirasti kompiuteryje gamintojo rekomenduojamas degalų sąnaudas važiavimui skirtingu režimu: miesto, užmiesčio ir kombinuotas. Siekiant geriausio rezultato,  reikėtų orientuotis būtent į šiuos skaičius. Dažniausiai vertinamos kombinuotos degalų sąnaudos.
Kompiuteryje galima “nunulinti” anksčiau užfiksuotus duomenis ir kiekvienos kelionės duomenis skaičiuoti atskirai.

KAIP PAMATUOTI DEGALŲ SĄNAUDAS, JEI AUTOMOBILYJE NĖRA BORTO KOMPIUTERIO?
Vidutines degalų sąnaudas galima apskaičiuoti taip:
1.Pripilti pilną degalų baką ir pasižymėti ridos rodmenis.
2.Pasižymėti kiekvieno kito degalų užpylimo duomenis (nebūtina kaskart pilti iki pilno bako).
3.Būtų idealu, jei degalus visą laiką piltumėte toje pačioje degalinėje ir iš tos pačios kolonėlės.
4.Kai pripilsite pilną baką, apskaičiuokite nuvažiuotą atstumą (km) ir bendrą sunaudotų degalų kiekį (l).
5.Bendrą sunaudotų degalų kiekį padauginkite iš 100 ir padalinkite iš nuvažiuoto atstumo – gausite vidutines degalų sąnaudas.

„Start&Stop” sistemos principas

Jei patekote į transporto spūstį ir matote, kad teks stovėti ilgiau nei 3 minutes, nepatingėkite išjungti variklio – taip ne tik išvengsite bereikalingo degalų eikvojimo, bet ir variklis nedils,  vadinasi, ilgiau tarnaus.

Daugelis naujų automobilių gamintojų – Fiat, Citroen, Renault, VW, Audi ir daugelis kitų – jau yra įdiegę ir gamina automobilius su “Start& Stop” sistema, kuri trumpam sustojus laikinai atjungia automobilio variklį. Kad sistema suveiktų, sustojus pavarų svirtį reikia nustumti į laisvąją padėtį. Vos nuspaudus akceleratorių ar sankabą, variklis dirba toliau. Ką daryti, jei  automobilyje nėra “Start&Stop”? Netingėkite ?

Dar keletas vertingų ekonomiško vairavimo patarimų.
Neleiskite varikliui ilgai dirbti tuščia eiga. Neužveskite variklio, kol nesate visiškai pasiruošę kelionei – taip išvengsite bereikalingo degalų švaistymo, o variklis savo darbinę  temperatūrą pasieks greičiau.
Pavaras perjunkite anksčiau. Stenkitės keisti pavaras anksčiau, nei variklis pajus perkrovas – daugelyje dyzelinių automobilių tai reikia daryti variklio apsukoms pasiekus 2000  aps./min., o benzininių – 2500 aps./min. Tai labai svarbu optimalioms degalų sąnaudoms pasiekti, todėl numatoma, kad ateityje visi automobiliai savo prietaisų skydeliuose turės  pavarų perjungimo indikatorius – automobilio kompiuteris perspės vairuotoją, kada keisti pavarą.

www.ecodriveakademija.lt

„AutoBild Lietuva“, 2010 Nr. 13