Kietieji lopšiai – patogu, bet ar saugu?

Pernai “Auto Bild Lietuva” puslapiuose (ABL nr.25, 34 p. ir nr. 26, 34 p.) apžvelgėme automobilinių kėdučių rinką Lietuvoje. Po šių publikacijų sulaukėme nemažai skaitytojų laiškų apie kietųjų lopšių, parduodamų prie  vežimėlių ir pritaikytų tvirtinti automobilyje, saugumą ir naudojimą. Taigi šįkart kalbėsime apie juos.

Kuo ypatingas kietasis lopšys

Vis labiau populiarėja trijų dalių komplektai: vėžimėlis, automobilinė kėdutė nuo gimimo iki 13 kg svorio mažyliui ir kietasis lopšys, kurį kai kurie gamintojai pritaikė ir vaikui vežti automobilyje. Jis turi specialius tvirtinimo  diržus bei dirželius kūdikiui pačiame lopšyje prisegti. Lopšys skirtas mažyliui, sveriančiam iki 9 kg. Vaiko saugumo priemonės turi saugoti, kad mažasis keleivis smūgio metu nesusižalotų į salono detales ar nebūtų išmestas iš  mašinos.

Suaugusio žmogaus galva sudaro 10 proc. jo kūno masės, o vaiko – apie 35 proc. Taigi įvykus susidūrimui didelis krūvis tenka mažylio kaklui. Viena iš svarbiausių grupių, kurioms būtina papildoma saugos įranga – vaikai iki  8–9 mėn., t.y. iki tada, kol jie gali sėdėti. Be to, ir kelių eismo taisyklėse nurodyta, kad vaiką iki vienerių metų privaloma vežti prisegtą prieš judėjimo kryptį.

Neprisegtas sužeis kitus

Jei vaikas sėdi vaikiškoje kėdutėje arba pritvirtintas kitomis saugos priemonėmis, nutikus nelaimei jis liks sėdėti savo vietoje. Statistiniai duomenys byloja, kad nuo vaikų, nepritvirtintų galinėje sėdynėje, smūgio jėgos žuvo  ir kiti žmonės, sėdėję priekyje. Priešpriešinio smūgio atveju, pvz., automobiliui judant 50 km/h greičiu, kūno judesio energija bus tokia didelė, kad 20 kg sveriantis vaikas spaus priekinę sėdynę ir tą, kuris joje sėdi, jėga,  proporcinga beveik dviem tonom.

Tyrimai rodo, kad per eismo įvykį vaikai mažiau rizikuoja susižeisti nei suaugę. Pagal kai kuriuos tyrimus, rizika žūti sėdint priekinėje sėdynėje 26 proc. didesnė, negu sėdint gale. O jei kalbėsime apie vaikus, tai priekinėje  sėdynėje sėdintis vaikas, palyginti su tuo, kuris sėdi gale, rizikuoja dvigubai.

Laima Staknytė-Patinskienė

Eksperto komentaras

dr. Vigilijus Sadauskas, VGTU Saugaus eismo centro direktorius

Kietasis lopšys arba krepšys labiau skirtas kūdikiui nešti trumpą atstumą arba vežioti pritvirtinus prie rėmo su ratais. Automobiliu lopšyje vežti galima tik 5–30 km/h greičiu ir tik trumpą atstumą, pavyzdžiui, iki netoliese  esančio prekybos centro.

Kūdikio nešiojamąjį lopšį galima prisegti saugos diržais arba pritvirtinti prie plieninio rėmo, kuris prisegamas standartiniais saugos diržais, kad neapsiverstų. Taip pat galima naudoti papildomą apsauginį tinklą, kuris  įtempiamas virš vaiko ir apsaugo, kad šis neiškristų iš krepšio. Reikia naudoti papildomą suoliuką, kad kūdikio krepšys stabdant ar per susidūrimą neįkristų tarp sėdynių. Šis suoliukas turi užpildyti tuščią tarpą tarp priekinės  ir galinės sėdynės.

Jei kietasis lopšys automobilyje tvirtinamas įstrižai, tai neatitinka reikalavimo vaiką vežti prieš judėjimo kryptį, be to, jame nėra galvos atramos, o šoninės apsaugos gana toli nuo mažylio galvos ir kaklo. Taigi išsiruošus į  ilgesnę kelionę vaiką geriau vežti specialioje automobilinėje kėdutėje, o kietajame lopšyje – trumpais atstumais (iki 1 km) ir iki 30 km/h.

„AutoBild Lietuva“ 2011 Nr.6