Perku automobilį turguje

Jei nors kartą rinkotės automobilį, ketindamas jį pirkti, žinote, kaip tai jaudina. Tačiau susijaudinęs žmogus gali padaryti nepataisomų klaidų.

Nors pirkti automobilį turguje vis mažiau populiaru, tačiau dažnas lietuvis, ketinantis įsigyti naudotą automobilį, nuvyksta į šią vietą bent jau savo smalsumą patenkinti. Manymas, kad turguje yra pigiausia – nebegalioja. Vis dėlto niekur kitur nerasi tiek automobilių, kuriuos galima čia pat ir apžiūrėti. Kaip nesusijaudinti pamačius blizgantį ir jums „į akį“ kritusį automobilį? Turintis skaudžios patirties pirmiausia patartų – susitikimui su savuoju „žaisliuku“ ruoškitės gerokai iš anksto! Apsispręskite, kokios markės ieškosite, kiek skirsite pinigų. Tai gerokai palengvins jūsų darbą, antraip turėsite tik neproduktyvią ekskursiją po turgų.

1 žingsnis.

Apžiūrėkite išorę

turgus2

Išsirinkę akiai mielą automobilį, imkitės svarbiausio darbo – labai atidžiai apžiūrėkite jo išorę ir vidų.

Šį kartą pirksime „ant žemės“. Prekiautojų žargonu, tai automobiliai, kuriais prekiaujama aikštelėje, o ne nuo „tralų“. Taip, išblizgintų „lėlių“ (parduoti paruoštų mašinų) teigiamos savybės yra tos, kad nusipirkus dažniausiai nereikia jų kapitaliai remontuoti, nes tai būna atlikęs pardavėjas. Tik nereikia galvoti, kad visai nereikės remontuoti. Atvažiavę būtinai apeikite visą turgų – susipažinęs su kainomis, sužinosite, kiek ir kokių jums tinkamų mašinų yra. Pirmiausia išsirinkite akiai mielą automobilį. Po to imkitės ir pagrindinės užduoties – automobilio patikros. Apžiūrėkite išorę. Jeigu pastebėjote, kad kėbulo dalys nelygios, ar tarpai tarp jų sujungimo kreivi, atsisakykite šio automobilio. Jei pamatysite rūdžių, susimąstykite, jų gali būti ir daugiau, tik jos meistriškai paslėptos. Antra vertus, viena kita rūdis nebaisu – jų plitimą galima sustabdyti. Tai padarys meistras už papildomą kainą.

Patikrinkite automobilio stiklus, jie turėtų turėti vienodą žymėjimą, kuriame galima matyti pagaminimo metus. Jeigu stiklai vienodi ir atitinka automobilio gamybos metus, tikėtina, kad šis modelis neturėjo rimtų avarijų arba bent jau nebuvo „verstas“.

2 žingsnis.

Patikrink variklį

turgus3

Tai daryti būtina. Variklis – automobilio širdis. Pakelkite variklio dangtį ir atkreipkite dėmesį į bendrą jo išvaizdą. Gerai išplautame ir išblizgintame variklyje labai sunku pastebėti jo trūkumus. Neplautas variklis – tarsi veidrodis. Puikiausiai matysis nors truputis ištekėjusios alyvos. Dėmesio! Jeigu variklis labai apibėgęs – automobilio toliau net nežiūrėkite. Jo remontas gali kainuoti brangiai. Ar esate pasirengę tokioms išlaidoms? Apžiūrėję variklį, užveski jį. Tik įšilus varikliui išgirsi, ar jis gerai veikia. Automobilio variklio temperatūrą parodo ant prietaisų skydelio esanti rodyklė. Ji turi būti pačiame temperatūros daviklio centre. Variklis turi dirbti tolygiai, be jokių pašalinių trukdžių. Tačiau net ir dabar jūs turite pagrindo nerimauti. Viename turguje sužinojome paslaptį, kad prieš parduodami automobilį pardavėjai tokius triukšmus keliantį variklį „pavaišina daktariuku“. Kas tai? Skystis, kuris sušvelnina arba panaikina pašalinius triukšmus. Ar „daktariuko“ yra variklyje, paprastai pirkėjas nustatyti negali. Sėskite prie vairo ir nuvažiuokite 10–20 km. Sustoję visus trūkumus matysite kaip ant delno. Žvilgtelėjęs po varikliu ant žemės pastebėsite net ir menkiausią alyvos lašelį. Jei pardavėjas neleis važiuoti – eikite prie kito automobilio.

3 žingsnis.

Apžiūrėkite saloną

turgus4

Salonas – irgi svarbus. Tai būsimoji „darbo“ vieta. Jis turi būti švarus, erdvus, patogus. Pradėkite nuo vairo. Jei jis apsitrynęs, o spidometras rodo, kad mašina nuvažiavusi apie 100 tūkst. km, jo rodmenys yra klaidingi. Spidometras yra atsuktas, o reali automobilio rida gali būti ir 200 000–300 000 km. Susidėvėjusios paminų gumos – ženklas, kad šis automobilis nuvažiavęs daug. Patikrinkite, ar veikia stabdžiai, rankinis stabdys, šviesos, posūkio ir stabdžių lemputės, garso signalas, valytuvai, vandens purkštukai.

Jeigu mašina turi papildomos elektrinės įrangos, įsitikinkite, ar viskas gerai veikia: ar atsidarinėja langai, stoglangis, ar šyla sėdynės, kaip juda veidrodėliai. Nepamirškite sėdynių – jos turi būti lengvai reguliuojamos, nestrigti. Galines sėdynes būtinai sulankstykite taip, kaip jos turi susidėti. Nors kilimėliai yra smulkmena, jie turėtų būti kiekviename automobilyje. Patikrinkite, ar bagažinėje yra atsarginis ratas, raktas ratams atsukti, keltuvas (vadinamasis domkratas). Kruopščiai patikrinkite, ko joje dar yra. Jeigu surasite avarinį ženklą, kompresorių, raktų rinkinį, vaistinėlę – jūs tikras laimės kūdikis! Dažniausiai tokius daiktus pardavėjai pasiima sau.

4 žingsnis.

Patikrinkite dokumentus

turgus5

Automobilio techniniame pase nurodytas identifikavimo numeris privalo sutapti su numeriu, esančiu ant aliumininės plokštelės ir iškaltu numeriu, kuris gali būti įvairiose automobilio kėbulo vietose. Plokštelė turi būti pritvirtinta kniedėmis prie automobilio kėbulo dalies, esančios po variklio dangčiu. Skaičiai ir raidės turi būti aiškūs. Jeigu plokštelė pritvirtinta varžtais ar neaiškiai matomas numeris, reikia labai suabejoti tokio automobilio legalumu. Automobilių atvežtų iš Vokietijos dokumentuose būna nurodyti ankstesni savininkai, jų gimimo datos, iš kur jie kilę. Tai svarbi informacija. Jeigu paskutiniai automobilio savininkai buvo labai jauni – mašina bus daugiau „padrožta“, nei kad senolio vairuotas modelis.

TRUMPAI

  1. Šis „žaisliukas“ krito jums į akį? Įkvėpkite oro ir… pirmiausia pasistenkite nusiraminti. Po to atidžiai apžiūrėkite jo išorę. Ar nebuvo daužtas, ar „nepakando“ rūdys? Atidarykite variklio dangtį. Variklis blizga tarsi naujas? Būkite budrūs – galite nepastebėti trūkumų! Sėskite į mašiną ir pavažiuokite apie 20 km – išaiškės visi trūkumai
  2. Viduje. Jei vairas gerokai „apšepęs“, nors spidometras rodo 100 000 km, neabejokite – jus nori „išdurti“. Sankabos pedalas nusitrynęs? Žinokite, gali paaiškėti, kad mašina nuriedėjusi apie 500 000 km
  3. Ar sutampa identifikavimo numeris (VIN kodas) automobilio techniniame pase ir ant kėbulo? Jei ne – mašina gali būti vogta!

SVARBIAUSIA

Automobilį išsirinkote ir patys apžiūrėjote? Jokiu būdu nepulkite pirkti iš karto, o parodykite jį meistrui. Galutinis žodis „pirkti ar nepirkti“ turi būti jo! Tai galima padaryti tik rimtesniame servise. Tad jei perkate brangesnį automobilį, būtinai ten nuvažiuokite. Tik čia specialistai atliks variklio testą ir išklos visą tiesą apie jo būklę. Dėmesio! Nevažiuokite į pardavėjo siūlomą servisą – tai gali būti sąmokslas prieš jus.

Dar šiek tiek išlaidų

  • Būtinai turite pakeisti alyvą ir visus (alyvos, oro ir degalų) filtrus (apie 43 eurai/150 Lt).
  • Pakeiskite dantytąjį variklio diržą (apie 58 eurai/200 Lt).
  • Nupirkite naują akumuliatorių, nes pardavėjas dažniausiai įkiša „nudususį“ (apie 43 eurai/150 Lt).

ABL, 2014 m. Nr. 9