Pietų Korėjos kompanija „Hyundai“ pirmoji pradėjo serijinių automobilių su degalų elementais gamybą.
Spartaus hibridinių technologijų ir ypač elektromobilių vystymosi fone automobiliai su degalų elementais tarsi apleido informacinį lauką. Nieko panašaus. Ši technologija ne tik plėtojama toliau, bet net ir įgavo pagreitį. 2013 m. atnaujinus kompaktinį SUV klasės visureigį Hyundai ix35, Pietų Korėjoje startavo ir serijinė (liežuvis neapsiverčia sakyti „masinė“) šių automobilių
su degalų elementais gamyba.
Pirmiausia, kodėl? Į vandenilio naudojimą žiūrima kaip į labai daug žadančią alternatyvaus kuro technologiją. Vandeniliui jungiantis su deguonimi elektrocheminiame įrenginyje – degalų elemente, atsipalaidavusi energija iškart verčiama elektros energija, kuri ir suka varančiuosius automobilio ratus. Cheminės reakcijos metu į aplinką išskiriami nekenksmingi vandens garai ir šiluma. Hyundai ix35 Fuel Cell yra korėjiečių kompanijos automobilių su degalų elementais FCEV projekto rezultatas, atkeliavęs iki konvejerio. Iš išorės visureigis nė kiek nesiskiria nuo vidaus degimo variklį turinčio analogo. Skirtumai prasideda jau pakėlus bagažinės dangtį. Tampa aišku, kodėl pasirinktas, tegul ir kompaktinės klasės, tačiau visureigis: storasienis rezervuaras iš aliuminio gerokai sumažino bagažinės tūrį, tačiau, jei tikėti ne akimis, o skaičiais, automobilio prošvaisa liko nepasikeitusi.
Rezervuaro viduje – dvi atskiros talpos, kurios dideliu, 350 arba 700 bar slėgiu, užpildomas vandenilio dujomis. Jame telpa beveik 6 kg vandenilio ir jo, pasak „Hyundai“ specialistų, užtenka maždaug 600 km kelio. Pakėlus variklio dangtį net sunku įtarti, kad po juo „plaka“ elektrinė „širdis“ – taip gerai ji užmaskuota. Unikalią automobilio galios perdavą sudaro 100 kW (apie 136 AG) elektros variklis, vandenilio rezervuaras, elektrocheminis įrenginys – degalų elementas ir 24 kWh ličio jonų akumuliatorius iš „LG Chemical“.
Nors elektros variklis generuoja tokią pat galią kaip silpniausias 1.6 GDi benzininis motoras, jis pasiekia kone du kartus (300 vietoje 164 Nm) didesnį sukimo momentą, kurį (tai būdinga visiems elektros varikliams) galima perduoti iškart ir visą. Ar vandeniliu varomas automobilis saugus eismo įvykio metu? Specialistai užtikrina, kad taip: sprogus yra tik 5-75 proc. vandenilio mišinys su oru, o „Hyundai“ rezervuare – 100 proc. vandenilis. Jei pažeidžiamas rezervuaras, vandenilis, būdamas lengvesnis už orą 14,5 karto, kaipmat išgaruoja.
Nors Hyundai ix35 Fuel Cell elektros variklis užtikrina didžiausią 300 Nm sukimo momentą, vos prisilietus prie akceleratoriaus, išskirtinės dinamikos nesijaučia. Pirmiausia todėl, kad bendroji automobilio masė 150 kg didesnė už benzininį analogą ir siekia beveik dvi tonas. Tačiau, vandeniliu varomas Hyundai sunaudoja vos 1 kg vandenilio 100 km kelio, aplinkos visiškai neteršdamas šiltnamio efekto dujomis. Suomijos „Oy Woikoski AB“, užregisravusi pirmąjį regione vandenilinį „Hyundai“ ir aktyviai dalyvaujanti vandenilio naudojimo plėtroje, lapkričio 12 d. atidarė naujos vandenilio gamyklos Kokkoloje duris. Kompanija aktyviausiai regione propaguoja vandenilio naudojimo kaip automobilių degalų potencialą ir Voikoski mieste įrengė pirmąją vandenilio užpildymo stotį.
Dainius Šišlavas
ABL, 2015 m. Nr. 1