Audi mokslinių tyrimų automobilis „Jack“ Vokietijoje demonstruoja autonominio vairavimo aukštąjį pilotažą

Audi A7 piloted driving concept

2015 m. Audi mokslinio tyrimo padalinio darbuotojai sukonstravo ir į JAV kelius paleido unikalų bandomąjį automobilį – Audi A7 pagrindu sukurtą autonominio vairavimo laboratoriją, kurią pavadino skambiu Džeko (Jack) vardu.  Tais metais buvo atlikta unikali ekspedicija, kurios metu šis beveik nevairuojamas automobilis viešojo susisiekimo greitkeliais įveikė bemaž tūkstantį kilometrų iš JAV technologijų kalvės Silicio slėnio į 2015 m. buitinės elektronikos naujovių parodos CES Las Vegase atidarymą. Savavaldžiu automobiliu keliavę ekspedicijos nariai nepatyrė avarinių situacijų ir saugiai pasiekė kelionės tikslą.

Dvejus metus tobulinę Audi A7 „Jack“ mokslininkai paskelbė, kad jų bandymų stendas važiuojant greitkeliu tapo dar „autonomiškesnis“. Jis ne tik preciziškai laikosi eismo taisyklių ir operatyviai reaguoja į nuolat besikeičiančią situaciją kelyje, bet ir išmoko savo važiavimo stilių priderinti prie jį supančių kitų eismo dalyvių, tai yra įgavo tam tikras socialinio dirbtinio intelekto užuomazgas.

Audi inžinieriai nuolat tobulina šį Audi A7 kėbulu „aprengtą“ bandomąjį automobilį. Pasak jų, dabar jis rieda daug natūraliau. Tai parodė paskutinių bandomųjų važiavimų vienu iš Vokietijos greitkelių rezultatai.  Dabar bandomasis automobilis, lenkdamas sunkvežimius, plačiau įvažiuoja į lenkimo juostą, sudarydamas didesnį, t.y., saugesnį tarpą tarp savęs ir lenkiamos sunkiasvorės mašinos.  Be to, jis išmoko signalizuoti persirikiavimo manevrą posūkio signalu ir aiškiai įspėja apie persirikiavimą laipsnišku artėjimu prie skiriamosios juostos. Visiškai taip, kaip elgiasi visi vairuotojai.

Ypatingą atsargumą bandomasis automobilis rodo įsiliedamas į automobilių srautą, kas neretai sukelia tam tikrų problemų įvažiuojant į greitkelį. Įvertinęs eismo srauto parametrus, bandomasis automobilis automatiškai pasirenka įvažiavimo būdą – stabtelėti praleidžiant, arba priešingai – padidinus greitį įsisprausti į tarpą. Be to, Audi mokslininkai didžiuojasi neseniai sukurta nauja funkcija: sudarant kelionės maršrutą su navigacine sistema, ji gali pasirinkti tokį kelią link tikslo, kuriame maksimalias kelio atkarpas galima įveikti vien tik autonominiu režimu, t.y., be vairuotojo įsikišimo.

Audi gamintojai įsitikinę, jog visus vairavimo pagalbininkus turi valdyti Centrinis pagalbininkų valdiklis (zFAS), palaipsniui tampantis autonomiškai vairuojamo automobilio (t.y, automobilio be vairuotojo) „elektroninėmis smegenimis”.  Jau šiuo metu jis gali centralizuotai valdyti parkavimo, manevravimo, persirikiavimo pagalbininkus, erdvės priešais ir už automobilio bei „aklųjų zonų” stebėjimo sistemas, atlikti visus išmanių žibintų valdymo veiksmus (reguliuoti šviesos srauto stiprumą, pakreipti šviesos spindulį užduota kryptimi ir pan.). Nuolat tobulinamas  zFAS tampa galingu automobiliniu kompiuteriu, operatyviai prognozuojančiu eismo sąlygų kitimą ir taip numatydamas būsimus vairavimo veiksmus. Galima sakyti, kad jis savotiškai žvelgia į ateitį.

Audi arsenale jau šiuo metu yra autonominio vairavimo technologijų, diegiamų į masinės gamybos automobilius. Pavyzdžiui, labai išmanus važiavimo per eismo kamščius pagalbininkas, šiuo metu montuojamas naujausios laidos Audi A4 ir Q7 automobiliuose.

Autonominių automobilių ateitis neįsivaizduojama be išmanos eismo infrastruktūros.  Jau dabar akivaizdu, kad autonominiai automobiliai turi turėti glaudžią sąveiką su kitais eismo infrastruktūros objektais. Atsižvelgiant į tai, Vokietijos Federalinė transporto ir skaitmeninės eismo infrastruktūros ministerija Potsdamą su Miunchenu jungiantį greitkelį A9 paskelbė naujų eismo technologijų bandymų trasa, kurioje realaus eismo sąlygomis bus bandomi autonominiai automobiliai ir eismo infrastruktūros įrenginiai bei tyrinėjama ir derinama automobilio ir tokių objektų, kaip kelio ženklai, tiltai, administraciniai riboženkliai ir t.t. sąveika. Ateityje į automobilį bus perduodama informacija apie kelyje stovinčius eismo ženklus. Audi inžinieriai ieško galimybių, kaip autonominiai automobiliai galėtų išnaudoti tokias retas eismo situacijas, kaip kad retkarčiais tampa laikinai leidžiamas eismas autostrados kelkraščiais, įveikiant netikėtai atsiradusias kliūtis.

Kita eismo skaitmenizacijos kryptis būtų sąveikos tarp eismo dalyvių sukūrimas.  Kelyje esantys automobiliai galėtų techniniais tinklais komunikuoti vienas su kitu, pranešdami apie priekyje esančius ribojančius eismo ženklus, netikėtai atsiradusias kliūtis arba keistis borto kompiuterio prognozėmis apie potencialias grėsmes.

Automobilių kūrėjams ir Vokietijos eismo politikams pavyko susitarti dėl prioritetų, kad pagrindine autonominių automobilių važinėjimo vieta taptų būtent  miestus jungiantys greitkeliai. Tokie keliai  pasižymi  ilgomis atkarpomis su vienodomis eismo sąlygomis ir retomis nestandartinėmis situacijomis.  Kurdama autonominius automobilius, Audi bendrovė su savo techniniais partneriais tuo pat metu kuria ir išmanius eismo infrastruktūros objektus.  Pavyzdžiui, bendrovės techniniai partneriai A9 greitkelyje testuoja automobilių radarų bangas ilgais atstumais atspindinčią kelio ženklų dangą. Be to, bendradarbiaujant su kitais šiame greitkelyje savo produkciją išbandančiais autonominių automobilių kūrėjais, visame greitkelyje statomi specializuoti  orientavimosi stulpai ir kelio ženklai, siunčiantys  specialius signalus, palengvinančius autonominių automobilių orientavimąsi kelyje, konkrečioje vietovėje ir padėtį eismo skiriamųjų juostų atžvilgiu.

www.auto-bild.lt