Remontuojame generatorių

Kas genda generatoriuose ir kaip atpažinti gedimą? Ar visada įmanoma restauruoti šį mazgą? Kodėl savarankiškas remontas gelbsti tik trumpam?

Generatorius – tai, paprasčiau tariant, automobilio elektrinė, varoma variklio ir gaminanti elektros energiją transporto priemonės elektros sistemai. Bėda ta, kad dėl sunkių darbo sąlygų (drėgmės, purvo, druskų) generatoriai kartais genda. Gedimai gali būti tiek mechaniniai, tiek elektriniai.

BŪDINGI MECHANINIAI GEDIMAI:

  • įskilęs korpusas – paprastai taip nutinka dėl korozijos, didelės vibracijos arba gamyklinio broko. Kai kuriuose modeliuose tai būna silpna vieta;
  • sudilę guoliai – dėl šio gedimo generatorius veikia vis garsiau, blogiausiu atveju net nutrūksta jo dirželis, kai guolis visiškai užsiblokuoja. Taip nutinka, jei automobilio rida yra didelė arba kažkas anksčiau per stipriai įtempė generatoriaus dirželį;
  •  sugedusi vadinamoji laisvoji pavara ir sankabėlės – daugelyje naujų automobilių šis mazgas veikia taip, kad be reikalo nesipriešintų varikliui, t. y. specialios sankabėlės atjungia generatorių, kai jo veikimas nereikalingas. Gedimo požymiai tokie: triukšmas iš po variklio dangčio, o kartais automobilyje tiesiog trūksta elektros energijos, nes per lėtai besisukanti sankaba nevaro generatoriaus;
  • nusitrynę šepetėliai – tai ne tiek gedimas, kiek eksploatacinis nusidėvėjimas. Anglies šepetėliai nuolat trinasi į slydimo žiedus, tad anksčiau ar vėliau turi susidėvėti – paprastai jų užtenka 150 000–250 000 km. Senesnių automobilių generatoriuose juos pakeisti buvo paprasta ir pigu, o štai naujesnių generatorių šepetėliai kartais neparduodami atskirai, todėl juos tenka keisti kartu su įtampos
    reguliatoriumi. Nusitrynusius šepetėlius pirmiausia išduoda švelnus įspėjamosios lemputės mirgėjimas (raudona lemputė su akumuliatoriaus simboliu), vėliau užsidega ir kitos – pradedant ABS ir baigiant „check engine“, nes elektronika pastebi sumažėjusią įtampą automobilio sistemoje.

BŪDINGI ELEKTRINIAI GEDIMAI:

  • sugedęs įtampos reguliatorius – tuomet tiekiamos elektros įtampa yra arba per žema (akumuliatorius nepakankamai įkraunamas), arba per aukšta (perdega lemputės, akumuliatoriuje užverda elektrolitas, genda elektronika). Senesniuose automobiliuose diagnozuoti gedimą pavyks paprastu įtampos matuokliu – generatoriaus sukuriama įtampa turi svyruoti 13,4–14,5 volto ribose. Naujuose modeliuose su „Start-Stop“ ir elektroninėmis valdymo sistemomis paprasto matuoklio jau nepakaks. Atsižvelgiant į elektronikos sprendimus, automobilio elektros poreikį arba akumuliatoriaus įkrovimo laipsnį, įtampa akumuliatoriaus gnybtuose gali nukristi gerokai žemiau nei 13 voltų, bet gali ir peržengti 15 voltų ir tai nebūtinai bylos apie gedimą;
  • sugedęs lygintuvo tiltelis – apie šią bėdą paprastai praneša mirganti įspėjamoji lemputė, kartais šyla generatorius, mažėja įkrovimas;
  • pažeista ritė, trumpasis jungimas – generatorius tiesiog nustoja veikti. Jei automobilis senesnis, bet kuris mechanikas- mėgėjas pats gali lengvai pakeisti įtampos reguliatorių ar lygintuvo tiltelį, tačiau antrąjį gyvenimą generatoriui suteiks tik profesionali restauracija. Pakeisti į naują? Toks sprendimas tinka mėgstantiems švaistyti pinigus.

Vertėtų žinoti, kad kai kurie gamintojai naudoja generatorius, sujungtus su slėgio siurbliu (pavyzdžiui, stabdžių stiprintuvu), arba aušinamus generatorius. Jų remontą patikėti galima tik geriems specialistams. Profesionalų atliktas remontas paprastai kainuoja nuo 20 iki 150 eurų (nuodugni restauracija). Generatoriaus neverta mesti lauk net tada, kai jo korpusas įskilęs, nes jei tai ekonomiškai pagrįsta, galima jį pakeisti, o nutrūkusį laikiklį – privirinti. Neremontuotini paprastai yra tik labai sugadinti generatoriai, kuriuose vienu metu sugedo keletas elementų ir jų remontas bus itin brangus. Naudotas generatorius arba neoriginalus analogas – tai loterija. Todėl jei nėra didelės būtinybės, šių variantų geriau atsisakyti. Automobilių dalių parduotuvėse arba net firminiuose servisuose parduodami generatoriai dažnai taip pat yra restauruoti, tik tai padaryta profesionaliai ir gamykloje.

ABL, 2016 m. Nr. 3