Vikingai. Greiti ir įsiutę

1

NATO priešakinių pajėgų batalione, dislokuotame Rukloje, iš kitų gerokai išsiskiria Norvegijos kariškiai. Dėl rūsčių Šiaurietiškų veido bruožų ir vešlių barzdų jie čia visuotinai vadinami Vikingais. O dėl neįprastų transporto priemonių, kurias naudoja kovinėms užduotims, ir kovinių pasiekimų jie neretai tituluojami „greitais ir įsiutusiais“.

Šiuolaikinėse kariuomenėse aktyviems kovoms veiksmams naudojama labai įvairi technika. Ir nebūtinai sunkioji. Priešingai, kartais didelį pranašumą turi lengvos transporto priemonės, kuriomis kariai gali greitai keisti pozicijas ir judėti po vietovę. Puikus pavyzdys – Norvegijos kariuomenės naudojami amerikietiški šešiaračiai Polaris Sportsman 6×6.

Norvegijos ginkluotosios pajėgos pirmuosius Polaris šešiaračius įsigijo 2006 metais, o šiuo metu jų turi apie 400. Šios greitos ir manevringos transporto priemonės pasiteisino ir gimtojoje Norvegijoje, kurios reljefas išties sudėtingas, ir tarptautinėse misijose. Norvegijos kariai yra ne kartą dalyvavo koviniuose veiksmuose Irake bei Afganistane ir šešiaračiai jiems puikiai pasitarnavo.

Kariai su šiomis transporto priemonėmis vykdo užduotis poromis: vienas yra snaiperis, o jo porininkas – ugnies koreguotojas arba dengiantis šaulys. Tokie koviniai „duetai“ mūšyje yra itin pavojingi ir efektyvūs: snaiperiui atlikus savo užduotį, jie gali greitai palikti savo buvimo vietą ir persidislokuoti į kitą poziciją. Be to, šešiaračiai gali greitai judėti ne tik keliais, bet ir tankiame miške ar siauruose kalnų keliuose, kur didesnė technika tiesiog strigtų.

2

Kariai Peras ir Palas iš „Telemark“ bataliono jau kelerius metus tarnyboje naudoja Polaris šešiaračius. „Tai iš esmės civilinė Sportsman 6×6 modelio versija, tik šiek tiek pritaikyta mūsų poreikiams, – pasakoja norvegų kariai. – Mums tinka tai, kad čia yra ir pažeminta pavara, kad galime pasirinkti tik keturis arba visus šešis varančiuosius ratus. Tinkamai pasirinkę režimus, galime įveikti beveik bet kokią bekelę.“

„Misijoje Afganistane šiuos mažylius mes naudojome ir kovinėms užduotims, ir kaip mini vilkikus kroviniams gabenti. Jau į paties šešiaračio krovininę platformą telpa nemažai mantos, o dar mes naudojame nedideles priekabas, su kuriomis pervežamų krovinių kiekis padvigubėja“, – sako Peras.

Palyginti su civiline Sportasman 6×6 versija, kariams pritaikytame variante padaryta tik keletas smulkių patobulinimų. Tamsiai žalios spalvos apdailos detalės (ratų sparnai, vairo apsauga, krovinių platforma) geresnei maskuotei papildomai išmargintos juodomis ir rudomis dėmėmis, priekyje pritvirtinta „Warn“ firmos gervė, kurią nesunkiai, vos keliais rankų judesiais, galima nuimti ir sumontuoti gale.

3

5

Ant vairo įrengtas papildomas jungiklis, išjungiantis visus elektros prietaisus, išskyrus variklio elektros sistemą. Priešais vairuotoją sumontuotas specialus laikiklis kariniam kompiuteriui, o ties kaire koja – laikiklis navigacijos prietaisui. Pačiame priekyje papildomai sumontuota rakinama plastikinė daiktadėžė, kurioje kariai laiko smulkius remonto įrankius, keletą atsarginių dalių ir net nedidelį kirvį. Čia lieka vietos ir dienos maisto daviniui bei tuo metu nenaudojamiems ekipuotės elementams.

Šešiaračio aptarnavimas priklauso nuo jo, eksploatavimo sąlygų. Pavyzdžiui, Afganistane arba net Ruklos poligone, kur itin daug smėlio ir dulkių, gana greitai užsikemša variklio oro filtras, todėl jį reikia kasdien išvalyti. Kas antrą savaitę privalu sutepti devynis važiuoklės taškus, transmisijos grandinę. Visus šiuos darbus atlieka patys kariai, o jei pasitaiko rimtesnių gedimų ar pažeidimų – šešiaračiai atiduodami į kariuomenės mechanikų rankas.

Kalbėdami apie eksploatacines savybes, Norvegijos kariai sako, kad jos visiškai atitinka jų poreikius: „Kietu paviršiumi mes lengvai pasiekiame 80 km/h greitį, o bekelėje mūsų greitis siekia 30–50 km/h. Su vienu įprasto benzino baku galime įveikti apie 150 km atstumą. Be to, su savimi vežiojamės 20 litrų papildomą bakelį, tad su šiomis atsargomis iš viso galime nuvažiuoti apie 360 km. Tačiau to prireikia labai retai“, – šypsosi Palas.

4

POLARIS DEFENCE – SPECIALUS TRANSPORTAS KARIŠKIAMS

Amerikiečių koncernas „Polaris Industries“ jau daug metų glaudžiai bendradarbiauja su kariškiais ir net yra įkūręs specialų padalinį „Polaris Defence“, kuris gamina specializuotus, JAV jūrų pėstininkams ir specialiųjų pajėgų kariams skirtus visureigius MRZR ir DAGOR.

UTV (Utility Task Vehicle) tipo visureigis MRZR sukurtas 2010 m. panaudojus standartinio keturračio bagio Polaris RZR mazgus. Iš pradžių kariuomenei jis buvo gaminamas su 900 cm3 benzininiu
keturtakčiu varikliu, tačiau pernai pristatyta versija MRZR-D, kuria varo vieno litro trijų cilindrų turbodyzelinis variklis. Beje, jis pritaikytas darbui ir su JAV armijos plačiai naudojamais degalais „jP-8“.

6

2. bataljon på øvelse Saber Strike 2015 i Latvia. / Norwegian Army 2nd Battalion on exercise Saber Strike 2015 in Latvia.

Priklausomai nuo konfigūracijos, MRZR gali būti skirtas dviem, keturiems ar šešiems žmonėms, o jo keliamoji galia svyruoja nuo 450 iki 680 kg. Pati transporto priemonė sveria 879 kg, todėl ją galima transportuoti lengvaisiais sraigtasparniais ir nuleisti parašiutu. Maksimalus keturračio greitis – 96 km/h, o 32 cm siekianti pakabos eiga leidžia įveikti beveik bet kokį kelią. Dėl to šiuos keturračius vertina ir perka ne tik JAV, bet ir kitų šalių karinės pajėgos.

Naujausias „Polaris Defense“ produktas – 2014 m. pristatytas DAGOR (Deployable Advanced Ground Off-road) – buvo kuriamas visiškai nuo nulio, pagal kariškių aprašytus reikalavimus. DAGOR užpildė atsiradusią nišą tarp baigiančio tarnybą legendinio Humvee ir mažų dviviečių karinių bagių. Lengvas, vos šiek tiek daugiau nei dvi tonas sveriantis visureigis yra greitas, manevringas ir labai pravažus, todėl naudojamas ten, kur apie kelius net nėra kalbos.

Visureigis ne tik iš išorės primena Humvee, jame taip pat gali važiuoti keturi kariai salone ir dar vienas stovintis šaulys, valdantis ant stogo montuojamą sunkųjį ginklą, gale dar yra nedidelė platforma kroviniams arba papildomiems keturiems kariams. DAGOR taip pat pritaikytas transportavimui sraigtasparniais. Pvz., į UH-60 „Black Hawk“ arba CH-47 „Chinook“ telpa du tokie visureigiai su įgulomis ir kroviniu.

DAGOR eksploatacinės savybės išties įspūdingos: maksimalus greitis – 110 km?h, o be degalų papildymo jis gali nuvažiuoti net 800 km! Privalumas yra ir tai, kad juose panaudota daug standartinių Polaris detalių, todėl, reikalui esant, juos galima suremontuoti beveik bet kur.

BOX_Polaris DAGOR

A paratrooper assigned to the 1st Battalion, 325th Airborne, 2nd Brigade Combat Team, 82nd Airborne Division, drives a Light Tactical All Terrain Vehicle through a familiarization course on Fort Bragg, N.C., Jan. 22, 2015. Looking to provide the Global Response Force with increased mobility during airfield seizure operations, the Red Falcons are assessing the capabilities of the LTATV to provide a rifle company with an air-droppable maneuver and small arms platform and will incorporate the vehicle into upcoming training events to include the division’s Combined Joint Operational Access Exercise 15-01 in April. (82nd Airborne Division photo by Sgt. Eliverto V. Larios/Released)

A team of paratroopers assigned to the 1st Battalion, 325th Airborne Infantry Regiment, 2nd Brigade Combat Team, 82nd Airborne Division, practice a tactical halt with the brigade’s new Light Tactical All Terrain Vehicle on Fort Pickett, Va., Feb. 26, 2015. The 1st Battalion, 325th AIR developed tactics, techniques and procedures for tactical movement with the new LTATVs. The battalion is currently assessing the LTATV as a platform to provide a rifle company with rapid mobility in support of airfield seizure operations.

ABL, 2017 m. Nr.9