Automobilių dujinių amortizatorių pardavimas rinkoje didėja. Kodėl ne tik tepaliniai, bet ir dujiniai amortizatoriai yra pavojingos atliekos, jų negalima ardyti ar priduoti į metalo supirktuves?
Automobilių amortizatoriai yra dviejų tipų – hidrauliniai (tepaliniai) ir vis labiau plintantys dujiniai amortizatoriai. Pastarieji akumuliatoriai yra pripildyti žemo slėgio azoto dujomis, kurių kamštis trukdo perpumpuojamai alyvai suputoti.
„Neretai vairuotojai nežino, kad dujiniuose amortizatoriuose taip pat yra alyvos. Panaudotas tepalas yra stipriai užterštas įvairiais metalais, todėl kiekvienas vairuotojas turi žinoti, kad pats negali ardyti ar priduoti į metalo laužą senų amortizatorių“, – sako Gamintojų ir importuotojų asociacijos (GIA) vadovas Alfredas Skinulis.
Pasak bendrovės „Atliekų tvarkymo centras“ vykdomosios direktorės Kristinos Štelmokaitienės, senų amortizatorių tvarkymu ir perdirbimu gali pasirūpinti tik pavojingų atliekų tvarkymo licenciją turinčios bendrovės.
„Atliekų tvarkymo įmonės specialia įranga iš senų amortizatorių pašalina alyvą, ji, kaip ir išgaunamas metalas, yra perdirbama“, – nurodo K. Štelmokaitienė.
Kasmet į Lietuvos rinką patiekiama daugiau kaip 2 tūkst. tonų amortizatorių ir filtrų, kurie vėliau tampa pavojingomis atliekomis. Amortizatorių, kaip ir kitų transporto priemonių atliekų (tepalo, degalų ir oro filtrų, akumuliatorių, padangų, alyvos, plastiko ir pan.) surinkimą ir tvarkymą finansuoja gamintojai ir importuotojai. Teisės aktai numato, kad per metus turi būti surinkta ir perdirbta 80 proc. visų į Lietuvos rinką patiektų amortizatorių.
Netinkamai tvarkomos, nerūšiuojamos ir bet kur numestos atliekos teršia aplinką bei kelia pavojų žmonių sveikatai. Alyvos atliekos yra itin pavojingos dėl jų degimo metu išsiskiriančių sunkiųjų metalų dalelių, nusėdančių ant žemės paviršiaus ir užteršiančių dirvą bei gruntinį vandenį. Iš alyvos atliekų gaminama bazinė alyva, o iš jos – alyva pardavimui ir tokiu būdu saugomi gamtos ištekliai.
„Seni amortizatoriai turi teigiamą vertę rinkoje: šiuo metu už amortizatorių atliekų toną rinkoje mokama iki 50 eurų. Tačiau teisės aktai draudžia neturintiems pavojingų atliekų tvarkymo licencijos supirkti senus amortizatorius“, – primena „Atliekų tvarkymo centro“ vykdomoji direktorė.
Tvarkingi amortizatoriai užtikrina transporto priemonės saugumą, stabilumą ir patogumą važiuojant, skirtingai nei netvarkingi ir sugedę automobilio amortizatoriai. Pastarieji ne tik nesušvelnina patiriamų smūgių, bet ir neužtikrina stabilaus automobilio ratų sukibimo su kelio danga.
Automobilių atliekos renkamos kasmet vykdomų aplinkosauginių projektų „Mes rūšiuojam automobilių atliekas“ ir „Mes rūšiuojam autoservise“ metu. Daugiau informacijos apie šį projektą galima rasti www.mesrusiuojam.lt arba Facebook paskyroje MesRūšiuojam, o apie visų atliekų rūšiavimą ir pridavimą – www.atliekos.lt.
www.auto-bild.lt