FENNEK – žvalgų favoritas

LVB FENNEK*

Variklis – „Deutz“ skysčiu aušinamas turbodyzelinis, L6 • Darbinis tūris – 5700 cm3 • Galia – 177 kW (240 AG) esant 2500 aps./min. • Maks. sukimo mom. – 820 Nm esant 1400–1600 aps./min. • Pavara – pasirinktinai dviejų arba keturių ratų/šešių laipsnių automatinė transmisija • Maks. greitis – 115 km/h • I/P/A – 5580/2550/2290 (su ginkluote) mm • Maks. keliamoji galia – 3000 kg • Svoris – 10 400 kg • Vienu degalų baku įveikiamas atstumas – 1000 km keliu/460 km bekele • Kaina – neskelbiama

* – Nyderlandų kariuomenės versija.

Žvalgai – ypatinga karių rūšis. Pagal savo veiklos specifiką jie turi būti gerai ginkluoti, veikti tyliai ir būti itin mobilūs. Tad ir žvalgų technika turi pasižymėti tokiomis pačiomis savybėmis.

Šarvuotas žvalgybinis automobilis Fennek – bene žinomiausias iš visų žvalgams skirtų transporto priemonių. Jo koncepciją sukūrė privati olandų įmonė „SP aerospace and vehicle systems BV“, tiesa, iš pradžių jį buvo planuojama naudoti kaip daugiafunkcį civilinį transporterį. Šia koncepcija susidomėjus kariškiams, kompanija kartu su Vokietijos koncernu „Krauss-Maffei Wegmann“ (KMW) apsijungę į „ARGE Fennek“ konsorciumą, sukūrė armijai skirtą transporto priemonę Fennek (vok. Fennek – stepių lapė).

1998 m. buvo pagaminti pirmieji penki prototipai bandymams – du vokiečių ir trys olandų sausumos pajėgoms. 2001 m. pabaigoje Nyderlandų gynybos ministerija paskelbė, kad pasirašė sutartį įsigyti
612 žvalgybinių automobilių Vokietijos ir Nyderlandų kariuomenėms, bendra kontrakto vertė – 500 milijonų eurų. Iš šio užsakymo 410 fenekų teko olandams, likę 202 – vokiečiams.

KONSTRUKCIJA IR APSAUGA

Pagrindinė Fennek versija skirta žvalgybos poreikiams, joje įrengtas ginkluotės kompleksas, kurį galima valdyti iš vidaus nuotoliniu būdu. Vokiečių fenekai aprūpinti 40 mm automatiniais granatsvaidžiais, olandų – 12,7 mm kalibro kulkosvaidžiais. Abi šalys taip pat naudoja ir specializuotas versijas. Pavyzdžiui, Vokietija turi 20 artilerijos ugnies koregavimo transporto priemonių, o Nyderlandai įsigijo 48 prieštankinius ir 18 oro gynybos Fennek. Pastaruosiuose sumontuotos keturios Stinger vidutinio nuotolio priešlėktuvinės raketos.

Fennek korpusas šarvuotas iš visų pusių. Teleskopiniu stiebu stebėjimo įranga iškeliama į 3,29 m aukštį.

Fennek ekipažą sudaro trys žmonės – vadas, vairuotojas ir radijo operatorius/stebėtojas. Vairuotojas sėdi priekinėje transporto priemonės dalyje per vidurį ir stebi kelią per tris neperšaunamus langus.
Patogus priekinio stiklo ir šoninių langų išdėstymas ir toli į priekį pastumta sėdynė užtikrina vairuotojui puikų matymo lauką, viršijantį 1800. Žvalgybinėje versijoje galinėje dalyje yra vado ir radijo operatoriaus/stebėtojo vietos, taip pat nemažai erdvės reikiamoms priemonėms ir radijo įrangai.

Gale sumontuoti dūminių užtaisų paleidimo įtaisai ir papildoma įranga – vaizdo kamera, gervė, atsarginio laido ritė…

Įgulos vado ir radijo operatoriaus/stebėtojo sėdynės yra optimizuotos, kad atitiktų ergonominius reikalavimus ir būtų tinkamos vykdyti jiems skirtas funkcijas. Elektra valdomas sėdynės aukščio reguliavimas
leidžia patogiai sėdint stebėti aplinką tiek iš vidaus, tiek išlindus per liuką. Be to, radijo operatoriaus/stebėtojo sėdynę galima pasukti 3600 kampu (vado sėdynę – ± 450). Staigaus pavojaus atveju stebėtojas gali panaudoti greitojo nuleidimo mechanizmą ir per kelias sekundes nusileisti į šarvais apsaugotą vidaus erdvę.

Fennek korpusas leidžia lanksčiai naudoti apsauginius šarvus. Visas korpusas suvirintas iš plieno plokščių ir iš visų pusių „apsiūtas“ moduliniais šarvais, kurie apsaugo įgulą nuo 7,62 mm kalibro šarvamušių
kulkų ir artilerijos skeveldrų.

IŠSKIRTINIS MOBILUMAS

Variklis sumontuotas Fennek gale, dešinėje pusėje, o visą galios agregatą galima išimti iš transporto priemonės kaip vieną mazgą, kad būtų lengviau pakeisti lauko sąlygomis. Tai „Deutz BF6M 2013C“
šešių cilindrų variklis su turbokompresoriumi, kurio galingumas siekia 240 AG. Fennek motoras taip pat turi specialią duslintuvų sistemą, kad būtų sumažintas IR spindulių pėdsakas ir variklio skleidžiamas
garsas. Tai labai svarbu vykdant žvalgybines užduotis arti priešo teritorijos.

Vairuotojo darbo vieta nedaug kuo skiriasi nuo sunkvežimio.

Variklis su važiuokle sujungtas per šešių laipsnių automatinę transmisiją su sukimo momento keitikliu ir diferencialo užraktu. Pasirenkama visų ratų pavara ir riboto slydimo diferencialas yra standartinės
įrangos dalis. Važiuoklės išdėstymas H raidės forma leido sukurti labai žemą automobilio profilį, o galia perduodama ratams per kampines skirstomąsias dėžes. Fennek gali važiuoti maksimaliu 115 km/h greičiu ir vienu degalų baku įveikti iki 1000 km atstumą. Nenuostabu, kad su tokiu rezervu žvalgų ekipažas gali vykdyti užduotį autonomiškai net penkias paras.

Nyderlandų kariuomenės fenekai apginkluoti 12,7 mm kalibro kulkosvaidžiais.

Transporto priemonė gali įveikti 60 proc. statumo priekinį ir 35 proc. statumo šoninį šlaitą, jos apsisukimo spindulys yra mažesnis nei 13 m, be to, ji gali įveikti 1,55 m gylio vandens kliūtį. Automobilis
taip pat turi padangų slėgio kontrolės sistemą, kuri leidžia vairuotojui reguliuoti padangų slėgį judant, kai to reikalauja vietovės sąlygos ir situacija. Turėdamas tokias charakteristikas Fennek gali pasigirti
išskirtiniu mobilumu tiek kelyje, tiek bekelėje.

SPECIFINĖ ĮRANGA

Standartinės įrangos sąrašas labai ilgas: tai ir tempimo gervės priekyje ir gale, ir BRC apsauga, ir oro kondicionavimo sistema, ir gaisro aptikimo bei slopinimo sistema, ir dar daug kitokios įrangos. Taip pat čia galimas ir platus papildomų įrenginių asortimentas, įskaitant įvairias ryšių sistemas ir du reaktyvinius vandens purkštuvus, kad automobilis galėtų plaukti. Valdymo ir kontrolės įrangos („FuWES“) pagalba kiekvienas fenekas integruojamas į bendrą tinklą.

Šarvuotas žvalgybinis automobilis Fennek – bene žinomiausias iš visų žvalgams skirtų transporto priemonių.

„FuWES“ sistemą sudaro „Commander IV“ kompiuteris su 15 colių liečiamuoju ekranu ir klaviatūra. Norint orientuotis vietovėje, naudojami skaitmeniniai žemėlapiai, rodantys transporto priemonės ir taikinių padėtį bei dabartinę operacinę aplinką. Ši informacija nuolat atnaujinama tarp transporto priemonės ir valdymo posto per duomenų radijo ryšį (HF ir VHF radijo stotis). Konfigūruojant transporto
priemonių veikimą bendrame tinkle, ypatingas dėmesys buvo skiriamas universaliosioms sąsajoms, kad būtų galima naudoti alternatyvią techninę ir programinę įrangą.

Priekinis stiklas gali būti apsaugotas plieno grotomis. Viršuje – vielinių užtvarų nupjovimo įrankis.

Siekiant užtikrinti aukštą žvalgybos efektyvumą, Fennek yra įrengta stebėjimo įranga, kurią sudaro termovizorius, CCD dienos matymo kamera ir lazerinis taikinių ieškiklis. Stebėjimo įranga sumontuota jutiklio galvutėje, pritvirtintoje ant teleskopinio stiebo. Jutiklio galvutę galima nustatyti bet kuria kryptimi ir bet kokiame aukštyje iki 1,5 m virš automobilio stogo, t. y. net iki 3,29 m virš žemės paviršiaus. Norint stebėti iš priedangos, visa jutiklio galvutė gali būti nuimta, sumontuota ant trikojo ir naudojama iki 40 m atstumu nuo transporto priemonės.

12.00-R20 dydžio padangomis Fennek tvirtai remiasi į žemę.

Visuose Fennek sumontuota sausumos navigacijos sistema ir galinga ryšio įranga, kuri leidžia perduoti informaciją dideliais atstumais esamuoju laiku. Naudojant hibridinę navigacijos sistemą, kurią sudaro inercinis atskaitos įtaisas ir GPS, galima tiksliai nustatyti transporto priemonės padėtį ir šiaurę. Taikiniai surandami naudojant lazerinį ieškiklį (kaip bendros stebėjimo ir žvalgybinės įrangos dalį), taip pat vizualinę azimuto ir padėties virš jūros lygio matavimo įrangą. Kartu su navigacijos sistema, tai leidžia labai tiksliai nustatyti žvalgomų objektų koordinates.

Linas Barščevičius

NUOMONĖ

FENNEK – PATI GERIAUSIA KARINĖ TRANSPORTO PRIEMONĖ!

Kapralas Marcelis, Fennek vairuotojas, Nyderlandų karališkosios sausumos pajėgos.

Norint vairuoti Fennek, visų pirma reikia turėti įprastą ir karinį vairuotojo pažymėjimus. Tada reikia dalyvauti trijų savaičių trukmės kursuose, per kuriuos sužinoma visa informaciją apie transporto priemonės sandarą, galimybes, ginkluotę ir pan. Viena savaitė skiriama praktiniam vairavimo tiek viešo naudojimo keliais, tiek bekele mokymui. Vairuoti Fennek nereikia jokių ypatingų įgūdžių – tai gana paprasta. Vis dėlto važiuojant viešo naudojimo keliais reikia įvertinti automobilio dydį: jo plotis yra 2,55 m ir tuo jis labai skiriasi nuo įprastų transporto priemonių. Štai kodėl mes dažnai tikriname galinio vaizdo veidrodžius, kad išlaikytume tinkamą automobilio poziciją kelyje.

Sverdamas beveik 11 tonų, Fennek yra laikoma didele transporto priemone, todėl keliuose jam galioja tokios pačios taisyklės kaip ir sunkvežimiui. O štai atliekant taktines užduotis, atsiranda daug kitų specifinių vairavimo aspektų, kuriuos reikia žinoti. Transporto priemonė yra gana triukšminga viduje, todėl ekipažas naudoja specialius šalmus su integruotomis ausinėmis, kad galėtų bendrauti vienas su itu. Šiokia tokia problema yra su šildymu: vairuoto zonoje jo visiškai pakanka, bet kitiems ekipažo nariams šilumos kartais trūksta. Nors Fennek turi palyginti nedidelius langus, vairuotojui apžvalgumas yra gana geras. Taip pat mes naudojame vadinamąją įgulos koncepciją, kai kiti ekipažo nariai naudojami kaip papildomos vairuotojo akys ir informuoja, ar aplink yra kokių nors kliūčių, ar ne.

Fennek turi daugybę pagalbininkų, padedančių vairuoti transporto priemonę. Pavyzdžiui, gale sumontuota vaizdo kamera, nes gale nėra jokių langų. Automatinė padangų slėgio kontrolės sistema gali
išleisti ir pripūsti oro, kad būtų geresnis sukibimas su paviršiumi esant skirtingoms kelio sąlygoms. Visų ratų pavara ir reguliuojama prošvaisa taip pat suteikia daug galimybių bekelėje. Padangos yra su
„Runflat“ technologija, todėl, netgi padangą suvarpius kulkomis, Fennek vis dar gali lengvai važiuoti. Mano vairuojama transporto priemonė nereikalauja jokios techninės priežiūros vykdant užduotis, mes tik nuolat tikriname variklio alyvos ir stabdžių sistemos skysčio lygį, nes automobilio svoris didelis ir stabdžiams tenka didžiulė apkrova.

ABL, 2019 m. Nr. 5