Eismo pavojai užsienyje: kokias rizikas būtina įvertinti sėdant prie vairo

Sėdant prie automobilio vairo užsienio šalyje ar savarankiškai keliaujant po Europą būtina nepamiršti, kad kitoje valstybėje laukia nauja eismo kultūra ir kitokios vairavimo sąlygos. Draudikai įspėja, kad vairuotojams užsienyje visada privalu atidžiai laikytis kelių eismo taisyklių ir prieš įvažiuojant į užsienio šalį pasidomėti jos eismo ypatybėmis.

„Pagrindiniai kelių eismo taisyklių principai galioja tie patys, tačiau baudų ribos, greičio apribojimai, leistinas alkoholio kiekis kraujyje ir kiti panašūs reikalavimai skiriasi. Būtina atkreipti dėmesį, kad baudos už kelių eismo pažeidimus kai kuriose valstybėse yra mokamos vietoje, sustabdžius policijos pareigūnams. Mums yra neįprasta, tačiau jos gali būti tokios griežtos, kad policijos pareigūnai už kelių eismo taisyklių pažeidimus gali konfiskuoti automobilį arba sulaikyti jo registracijos dokumentus“, – kalbėjo draudimo bendrovės „Gjensidige“ Žalų vadovė Baltijos šalims Viktorija Katilienė.

Ji atkreipė dėmesį į Lietuvos vairuotojams neįprastas autostradas, kur trečiąja juosta važiuojantys automobiliai turi važiuoti itin dideliu greičiu. „Lietuvoje tokių kelių nėra, todėl Austrijoje, Vokietijoje Italijoje ar Ispanijoje trečiąja juosta reikėtų naudotis tik tuomet, jei vairuojate galingą automobilį ir turite gerus vairavimo įgūdžius“, – patarė draudikė.

Pasak jos, Lietuvos žmonių pamėgtame Turkijos turistiniame regione neįprastas eismo elementas – tankiai įrengti šviesoforai greitkeliuose. „Vos įsibėgėjus, tenka stabdyti. Nors vairuoti yra nepatogu, tokiu būdu užtikrinama, kad eismo dalyviai neviršytų saugaus greičio“, – pasakojo V. Katilienė.

Jos teigimu, ypatingų vairavimo įgūdžių reikalauja ir serpantinų keliai. „Jie yra siauri ir vingiuoti, Lietuvos vairuotojai neturi vairavimo įgūdžių tokiose vietose, todėl jei planuojama jais važiuoti, būtina įvertinti transporto priemonės galingumą – mažalitražis automobilis labai stačių įkalnių gali ir neįveikti“, – kalbėjo draudikė.

V.Katilienė priminė, kad dalyje Europos valstybių važiavimas keliais yra mokamas. „Vienose valstybėse yra įrengti specialūs kelio postai, kuriuose vairuotojai sumoka kelio mokestį. Kitur yra lipdukų sistema. Jie klijuojami ant automobilio priekinio stiklo. Norintys išvengti kelių mokesčio, gali pasirinkti prastesnės kokybės kelius, važiuoti tolimesniu maršrutu, tačiau pamatyti daugiau vietinių miestelių“, – pasakojo draudikė.

Nors Lietuvoje vairuotojams nebereikia su savimi turėti privalomojo draudimo liudijimo, automobilio techninės apžiūros bei jo registravimo dokumentų ir net vairuotojo pažymėjimo, V. Katilienė įspėjo, kad šis įstatymo pakeitimas galioja tik mūsų šalies teritorijoje. Išvykus už Lietuvos ribų užsienio šalių pareigūnai gali paprašyti ir draudimo liudijimo, ir kitų dokumentų.

Pasak V.Katilienės, važiuojant į Europos Sąjungai (ES) nepriklausančias valstybes vairuotojai privalo turėti tarptautinį transporto priemonės draudimo liudijimą – žaliąją kortelę. „Ją vairuotojams paprašius draudikai išduoda kartu su privalomuoju civilinės atsakomybės draudimu. Vykti į Baltarusiją, Ukrainą ar Rusiją be žaliosios kortelės nerizikuokite. Europos Sąjungos valstybėse ją fiziškai turėti nėra privaloma. Tačiau ir Latvijoje, Lenkijoje, Vokietijoje ar kitose ES šalyse vairuotojai gali susidurti su nesklandumais – užsienio pareigūnai tikrina tik popierinius draudimo dokumentus, nes vieningos elektroninės sistemos Europos Sąjungoje nėra“, – sakė draudimo bendrovės atstovas.

Jos teigimu, skirtingose šalyse veikia vis kita teisinė bazė, todėl pareigūnai draudimo liudijimo neturėjimą traktuos kaip važiavimą be privalomojo civilinės atsakomybės draudimo. „Norėdami apsisaugoti nuo tokių situacijų, vairuotojai į užsienį privalo pasiimti ne tik asmens tapatybę patvirtinantį dokumentą, bet ir vairuotojo pažymėjimą, draudimo liudijimą“, – sakė draudimo bendrovės atstovė.

www.auto-bild.lt