Šveicariškas „erelis“

 

MOWAG Eagle IV (Vokietijos kariuomenės versija) Variklis – „Cummins“ skysčiu aušinamas turbodyzelinis, L6 • Darbinis tūris – 5900 cm3 • Galia – 180 kW (245 AG) esant 2700 aps./min. • Maks. sukimo mom. – 750 Nm esant 1600 aps./min. • Pavara – nuolatinė visų ratų/6 laipsnių automatinė transmisija • Maks. greitis – 110 km/h • I/P/A – 5400/2160/2400 (be ginkluotės) mm • Maks. keliamoji galia –2200 kg • Svoris – 6300 kg • Nuvažiuojamas atstumas pilnu degalų baku – 650 km keliu • Kaina – neskelbiama

„Naujokas“ mūsų laukė poligono pakraštyje esančioje aikštelėje. Pirmas įspūdis: nors savo kampuota forma jis ir panašus į Mercedes-Benz GD „Vilkas“, apie kurį „Auto Bild Lietuva“ rašė prieš dvejus metus, vis dėlto Eagle atrodo daug didesnis už jį. Tačiau šie du automobiliai skiriasi iš esmės: jei „Vilkas“ skirtas tik pagalbinėms kariuomenės funkcijoms, tai „Erelis“ yra sukurtas tam, kad savo keleiviams užtikrintų maksimalią apsaugą sprogimo atveju – nuo improvizuotų sprogstamųjų užtaisų iki prieštankinių sviedinių.

Vairuotojo darbo vieta mažai kuo skiriasi nuo paprasto visureigio. Tik jungikliai ir mygtukai šiek tiek masyvesni nei įprasta

Viskas apgalvota

Norint įlipti į šią šarvuotą transporto priemonę, prireiks lengvų alpinizmo įgūdžių, nes vairuotojas ir keleiviai sėdi labai aukštai – taip yra dėl važiuoklės ypatumų ir apsaugos nuo minų specifikos. „Eagle“ šarvuotas iš visų pusių, net ir iš apačios, kad sprogimo atveju keleiviai patirtų kuo mažiau sužeidimų. Be to, sėdynės nėra tiesiogiai sujungtos su dugnu, kad sumažintų sprogimo poveikį. Vis dėlto reikia pripažinti, kad sėdėti šiame šarvuotame visureigyje gana patogu.

„Eagle“ yra šarvuotas automobilis ir dėl storų bei mažų langų matomumas į visas puses gana ribotas, ypač tai pasakytina apie zonas šalia transporto priemonės, todėl labai svarbu, kad šalia sėdėtų patyręs kolega, su kuriuo vairuoti šį įspūdingo dydžio šarvuotą visureigį bus paprasčiau. Salone ypač į akis krenta neįprastai stori mygtukai ir jungikliai: tiesiog, karys turi sugebėti viską įjungti ir su pirštinėmis!

Šarvuotos durys masyvios ir sunkios, langai, savaime suprantama, neatsidaro, nes tai sumažintų apsaugą. Be to, duris iš vidaus reikia užfiksuoti masyvia svirtimi, kad sprogimo atveju jos nebūtų išrautos per silpniausią vietą – spyną. Uždarius duris, „Eagle“ tampa visiškai hermetišku ir jo keleiviai yra apsaugoti nuo branduolinės, cheminės ar bakteriologinės taršos.

„Eagle“ valdyti gana paprasta, todėl šis procesas lengvai suprantamas bet kuriam vairuoti mokančiam žmogui: užvedimo raktas, automatinis pavarų perjungimas, spidometras, tachometras, šildytuvas, ekranas – viskas kaip įprastame visureigyje. Dėl automobilio matmenų  jokių valdymo problemų nekyla, nes „Erelis“ iš viso turi keturis išorinius veidrodžius ir dar papildomą vaizdo kamerą gale. Tiesa, jos perduodamas vaizdas į prietaisų skydelyje sumontuotą ekraną yra juodai baltas.

„Cummins“ turbodyzelinis variklis kompaktiškas, bet gana galingas

Išskirtinis Eagle IV bruožas – „de Dion“ tipo ašys su patentuotais stabilizatoriais

Svoris daro įtaką dinaminėms savybėms

Į Eagle IV šarvuočius montuojamas amerikietiškas šešių cilindrų „Cummins“ turbodyzelinis variklis, kurio galingumas siekia 245 AG. Lauko sąlygomis jis reikalauja minimalios priežiūros, vairuotojui tereikia kontroliuoti eksploatacinių skysčių lygį, o techniniai aptarnavimai ar rimtesnis remontas atliekamas mechaninėse dirbtuvės.

Vidutinės degalų sąnaudos yra 27 litrai dyzelino 100 kilometrų ir tokio svorio automobiliui tai tikrai neblogas rezultatas. „Eagle“, kurio maksimalus greitis siekia 110 km/h, vis dėlto nėra labai dinamiškas – storas šarvų „rūbas“ daro savo ir bendroji šarvuoto visureigio masė siekia 8,5 tonos. Tačiau jis gali gerai laipioti: iki 60 proc. įkalnė ar 50 cm aukščio kliūtis jam nesukelia jokių sunkumų.

Transmisijoje sumontuoti blokuojami tarpašiniai ir tarpratiniai diferencialai. Visą šį „ūkį“ valdo automatika, todėl vairuotojui tereikia spausti akceleratoriaus pedalą. Net jei automobilis užstringa smėlyje, užtenka išminti stabdį, o tada „iki dugno“ akceleratorių („kick-down“ režimas) ir sistema automatiškai perskirsto sukimo momentą tiems ratams, kurie tuo metu geriausiai sukimba su važiuojamosios dangos paviršiumi.

Automobilyje sumontuota automatinė padangų oro slėgio sistema, kuri leidžia iš vidaus ir net nesustojus reguliuoti slėgį atsižvelgiant į kelio paviršių – nesvarbu, ar tai būtų asfaltas, smėlis ar kietas gruntas… Taip pat visos 335/80 R20 dydžio padangos turi „run-flat“ sistemą, dėl kurios automobilis gali judėti net ir su visais peršautais ratais.

Vokietijos kariuomenė yra pati didžiausia Eagle šarvuotų visureigių naudotoja. Įvairiuose šios šalies daliniuose „tarnauja“ daugiau nei 500 ketvirtos kartos ir beveik 200 penktos kartos „erelių“.

Daugiau kaip 300 Eagle turi Šveicarijos kariuomenė, dar per 70 – Danijos ginkluotosios pajėgos. Šarvuočiai naudojami įvairioms reikmėms – kaip žvalgų transporto priemonė, mobili vadavietė, ugnies koregavimo, elektroninės kovos, sanitarinis automobilis. Keliolika vienetų buvo pagaminta ir policijos reikmėms.

Vyr. eilinė Jasmin Vokietijos kariuomenės sausumos pajėgos

Didžiausias trukdis – matomumas

Esu kuopos vado asmeninė vairuotoja, o šioje misijoje tuo pačiu ir šarvuoto transporterio Eagle IV vairuotoja.

Norint vairuoti Eagle pirmiausia reikia turėti sunkvežimio vairuotojo kategoriją ir baigti šešių savaičių trukmės specialų kursą, per kurį susipažįstama su karinės technikos vairavimo subtilybėmis. Tada dar laukia dviejų savaičių mokymai, per kuriuos mokomasi tapti būtent Eagle šarvuočio vairuotoju.

Dėl gana kompaktiškų matmenų šį šarvuotį nesunku vairuoti net ir bendro naudojimo keliais. Yra šiokių tokių niuansų dėl matomumo (langai šarvuoti ir jie neatsidaro, tad neiškiši galvos apsidairyti), bet po kelių savaičių patirties vairavimas nesukelia didesnių problemų.

Tarnaudami NATO priešakinių pajėgų batalione Lietuvoje, mes naudojame Eagle IV versiją, kuri sukurta kaip mobili kuopos vadavietė. Be vairuotojo, joje yra dar trys vietos – kuopos vadui, jo pavaduotojui arba asmens sargybiniui ir šauliui, kuris nuotoliniu būdu valdo ant stogo sumontuotą kulkosvaidį MG-3. Automobilyje įrengta galinga ryšio įranga, leidžianti susisiekti su visais kuopos vienetais.

Mūsų automobilis turi ypatingas sėdynes, kurios buvo specialiai sukurtos remiantis misijų Afganistane ir Malyje patirtimi. Jų sėdimoji dalis pagaminta iš specialaus plastiko ir gumos mišinio. Jos nėra tokios minkštos kaip spyruoklinės, tačiau turi kitų privalumų: jei šarvuočiu gabenamas sužeistas karys, ant tokio paviršiaus daug geriau matyti, ar karys kraujuoja ir kaip gausiai, nes kraujas į tokias sėdynes nesusigeria. Be to, tokias sėdynes galima daug lengviau nuplauti nuo kraujo ar purvo tiesiog perliejant jas stipria vandens srove.

Eagle IV turi karinėje technikoje retai naudojamą specialios konstrukcijos pakabą – „de Dion“ tipo ašis su patentuotais stabilizatoriais. Toks techninis sprendimas leidžia nesunkiai įveikti net sunkius bekelės ruožus užtikrinant minimalų kėbulo svyravimą. Ši pakaba puikiai tinka Lietuvos poligonų smėlynams ir purvynams.

Ant stogo sumontuoti dūminių granatų paleidimo įtaisai

Gale sumontuota vaizdo kamera, kuri perduoda vaizdą į prietaisų skydelyje esantį ekraną

Vienas ekipažo narys nuotoliniu būdu valdo ant stogo sumontuotą kulkosvaidį MG-3 ir stebėjimo įrangą

 

Linas Barščevičius

K. Basler nuotr.

ABL, 2019 m. Nr. 5