Kokius testus išgyvena į „Lietuvos metų automobilio“ titulą pretenduojantys modeliai?

Šiemet jau 24-tą kartą „Lietuvos žurnalistų autoklubas“ rinks „Lietuvos metų automobilį“ ir nominuos geriausius savo kategorijoje. O kaip išrenkami geriausieji? Už gražius žibintus ar įspūdingus skaičius brošiūroje vertinimo komisija balų modeliams neduoda. Rinkimų darbotvarkėje daugybė objektyvių testų, gausios ekspertų pajėgos, o komisijos nariai labiausiai vertina palyginamuosius testus.

Formatas – patikrintas

Jau beveik ketvirtį amžiaus „Lietuvos žurnalistų autoklubas“ (LŽA) renka „Lietuvos metų automobilį“. Šie rinkimai itin svarbūs Lietuvos naujų automobilių rinkai, mat potencialiems pirkėjams jie parodo, kas yra kas tarp naujausių, per metus šalies keliuose pasirodžiusių, modelių. O išsiaiškinimui, kas yra geriausieji, organizatoriai jau daugybę metų naudoja „Europos metų automobilio“ rinkimų formatą su savais prieskoniais.

Rinkimams pateiktus pretendentus į svarbiausią titulą ir eilę nominacijų bando ir vertina dešimties žmonių iš LŽA narių išrinkta komisija: automobilių temomis rašantys ir turinį kuriantys žurnalistai, gyvenimą automobilizmui paskyrę ekspertai. Jie, kaip ir didžiuosiuose automobilio žemynui rinkimuose išbandę visus pateiktus modelius išrenka geriausius septynis automobilius, tada viešai balsuodami išrenka geriausią iš geriausių.

Tačiau Lietuvoje pagrindinį apdovanojimą lydi tuzinas nominacijų, kurias padeda skirti ekspertai, be to, lietuviai kasmet atlieka vis daugiau objektyvių testų.

Nauji testai – savalaikiškumui

„Stengiamės kiekvienais metais įvesti naujovių, kad rinkimai atitiktų laikmetį, nes automobiliai smarkiai keičiasi. Taip atsirado nominacija už geriausią multimediją, nes šiais laikais tai itin svarbus atributas transporto priemonėje. Pardavėjai sako, kad kai kurie jų klientai pirmiausia išsibando tai, kaip patogu telefoną sujungti su automobiliu, jiems net bandomojo važiavimo nereikia. Tokio tipo testams pasitelkiame ekspertus, kurie padeda susiorientuoti šiuose kompiuteriuose, kuriais tapo automobiliai“, – dėstė pavyzdžius LŽA prezidentas ir „Lietuvos metų automobilio“ rinkimų komisijos narys Valdas Valiukevičius.

Dar viena naujovė šiemet – atskira nominacija elektromobiliams, kurių į rinkimus registruojama kaip niekada daug. Kitokio tipo pavaros sistema pasižymi savais niuansais, kurie neaktualūs prie vidaus degimo variklių pratusiems vairuotojams: tokie kaip įkrovimo greitis, nuvažiuojamas atstumas, energijos sąnaudos. Juos komisijos nariams apžvelgti padės elektromobiliais gyvenantis „100 proc. elektrinis“ blogo autorius Dainius Jakas.

Daugiau objektyvumo

„Pastaraisiais metais daugėja bandymų vertinti objektyviai kas yra kas. Su visureigiais matuojama važiuoklės artikuliacijas, atliekami pravažumo testai. Automobiliams matuojame stabdymą ir įsibėgėjimą. Pernai termovizoriumi tikrinome, kaip efektyviai šyla sėdynės ir vairas, o tai – mūsų klimato sąlygomis gana aktualūs atributai. Šiemet bandysime pamatuoti ir žibintų efektyvumą“, – kartu su universitetų mokslininkais atliekamus testus vardijo komisijos narys Renaldas Gabartas.

Pašnekovas pridėjo, kad kone visos nominacijos skiriamos atsižvelgiant į ekspertų pastebėjimus. Sportiškiausią automobilį šiemet padės įvertinti Lietuvos automobilių sporto federacija, nominaciją už dizainą teiks Vilniaus Dailės akademijos dėstytojai.

Besikeičiančios tendencijos keičia ir testus

Rinkimų testai keičiasi kone kasmet ir kad jie taptų objektyvesni – testų tik daugėja. Ilgamečiai komisijos nariai su šypsena veide prisimena tik vienus bandymus, kurių nebeliko. Tai – kova dėl „Metų visureigio“ titulo.

„Tai būdavo fotogeniškiausi testai, kurie vykdavo įvairiuose poligonuose. Su visureigiais važiuodavome nevaikiškai, per smėlynus, purvus, kalnus. Būdavo, kad net detalės išlakstydavo. Dabar tokių automobilių stipriai sumažėjo. Sulaukiame vos vieno ar poros automobilių, kuriuos būtų galima vadinti visureigiais“, – kalbėjo V. Valiukevičius.

Dabar populiariausi miesto visureigiai, vadinamieji „krosoveriai“, kurie pravažumu ne itin lenkia lengvuosius automobilius. Žmonėms pakanka aukštesnės sėdėsenos ir geresnio įvaizdžio. Retas jų turi visų varančiųjų ratų pavarą. O tie kurie turi „Lietuvos metų automobilio“ rinkimuose kopia į ledo kalną Druskininkų sniego arenoje. Visi rinkimuose dalyvaujantys automobiliai būna apauti vienodomis „Continental“ padangomis, tad turi lygias galimybes pademonstruoti, kaip jų pavaros sistema geba susitvarkyti su slidžia įkalne.

Labiausiai vertina palyginamuosius bandymus

Be visų LŽA ir ekspertų atliekamų testų „Lietuvos metų automobilio“ komisijos nariai labiausiai vertina palyginamuosius važiavimus keliais automobiliais Druskininkų apylinkėse, stovyklos metu. Sako, kad sustačius kelis automobilius vieną šalia kito geriausiai atsiskleidžia visos jų savybės.

„Aš esu seno kirpimo ir man svarbu yra tai, kaip automobilis važiuoja. Geriausiai tai pamatai kai su jais važiuoji vienodomis sąlygomis. O Druskininkų apylinkėse gausu įvairios dangos kelių, kurie turi ir vingių, ir kalnelių, kuriuose gali mašiną „iškelti“ iš amortizatorių legaliu greičiu neerzinant policijos pareigūnų ar vietinių briedžių. Ten gali pamatyti, kaip veikia važiuoklė, vairas, varikliai. Pasiėmus su kolegomis kelis panašios prabos automobilius ir pavažiavus su kiekvienu tuo pačiu keliu, išlenda subtiliausiu jų skirtumai, kurie daugeliu atvejų būna lemiami priimant sprendimą kaip juos vertinti“, – aiškino R. Gabartas.