B. Vanagas apie investicijas į automobilius: kiek uždirbo ir nuo ko pradėti

Automobilio įsigijimas yra nekasdieniškas procesas, o pirkinys – gana brangus, rašoma pranešime. Nenuostabu, kad dažnas tautietis nesusivaldo ir jį vadina investicija. Tačiau šis pavadinimas nėra teisingas, nes investicijos turi generuoti finansinę grąžą. „Inbank team Pitlane“ pilotas ir automobilių kolekcininkas Benediktas Vanagas sako, kad tik labai maža dalis automobilių gali ją sukurti.

„Įprastai, automobilis kainuoja daugiausiai, kol yra naujas. Vos jį nusipirkus automobilio vertė pradeda kristi. Pirmaisiais metais daugiausia, po to mažiau, bet vis vien krenta. Sakyčiau, kad 98 proc. automobilių kaina niekada nesustoja mažėjusi ir net labai brangūs superautomobiliai nėra apsaugoti nuo šios tendencijos. Visgi, likusiame nedideliame segmente būna, kad automobilio kaina nustoja kristi, o dar retesniais atvejais ji net pakyla. Tik išimtinių automobilių kainos šokteli labai daug“, – teigia pilotas.

Kokie automobiliai augina savo vertę?

Investuojant į automobilį pirmas kriterijus, į ką reiktų atkreipti dėmesį, yra tai, kiek jų buvo pagaminta. Riboto leidimo mašinų savininkai turi didesnius šansus, kad jų turtas išlaikys vertę ar ją paaugins. 

„2010 m. automobilių sporto homologacijai buvo išleistas modelis „Subaru Impreza Spec C“. Jų naujų kaina buvo apie 30 tūkst. eurų. Vieną tokių automobilių nusipirkome sportui, tačiau taip ir nepanaudojome. Neseniai radome jį komandos bazėje su vos kelių šimtų kilometrų rida. Jo vertė nenukrito ir net pakilo dėl ypač mažos ridos ir ribotos sportiškos serijos“, –  pasakoja B. Vanagas.

Ne tik modelio retumas neleidžia automobilio vertei smarkiai kristi ar net išsilaikyti, bet ir jo istorinė svarba. Labiau paklausūs bus tie modeliai, kuriuose buvo pritaikytos naujos radikalios technologijos ar lenktynių trasose jie pasiekė itin gerų rezultatų. Kartais istorinę mašinos reikšmę gali atpirkti ir tai, kad jis yra retas, estetiškai gražus arba jo buvęs savininkas yra garsus asmuo. Patys brangiausi ir labiausiai vertę auginantys automobiliai turi visas šias savybes ir dar daugiau.

„Potenciali automobilio vertė priklauso ir nuo konkretaus modelio, jo istorijos, ir nuo stovio bei ridos. Gali būti, kad net ir keli tūkstančiai kilometrų per metus visiškai nepakeičia kainos dinamikos. O kai kuriais atvejais vos keli šimtai kilometrų gali nubraukti pusę jo kainos“, – pastebi pilotas.

Anksčiau kolekcininkai modelio investicinį potencialą vertindavo ir pagal tai, ar jaunuoliai jų plakatais puošia savo kambarių sienas. Buvo tikima, kad užaugę ir sukaupę kapitalo jie norės įsigyti mašinas, kurios jiems teikė džiaugsmą jaunystėje. Šiais laikais plakatus ant sienų pakeitė modeliai kompiuteriniuose žaidimuose, tad norint uždirbti iš automobilio ateityje verta atsižvelgti, kurie šiandien dominuoja virtualiose trasose.

Į kokius modelius investavo B. Vanagas?

Savo investicijų į automobilius pradžia B. Vanagas įvardija 2010–2012 metus, kai įsigijo kelis tos pačios kategorijos modelius: „BMW E30 M3“, „Lancia Delta Integrale Evo 2“ ir „VW Rallye Golf“. Jie buvo sukurti sportinei ralio A grupės homologacijai. Kitaip tariant, automobilių gamintojai turėjo išleisti numatytą skaičių ralio automobilių, skirtų važinėti gatvėje. Jie pasižymėdavo platesnėmis ratų arkomis, visų ratų pavara, varikliais su turbinomis ir daugeliu kitų konstrukcinių patobulinimų.

„Tai buvo automobiliai, į kuriuos „varvinau seilę“ būdamas vaikas ar paauglys. Taigi, kai investavau į šiuos automobilius, labiau pildžiau savo vaikystės svajones nei užsiėmiau aiškia investicinė veikla. Be to, tuo metu buvau klasikinio ralio pilotas, tad tokio tipo automobiliai man buvo gerai pažįstami ir žinojau, į ką atkreipti dėmesį“, – dalinasi vienas geriausių Lietuvos lenktynininkų.

Vėliau B. Vanagas įsigijo 1994 metų „Mersedes Benz W124 E500“ modelį, kurį rankomis surinkinėdavo „Porsche“ gamykloje. Kolekcijoje yra ir „Subaru S7 WRC“, kuriuo pilotas lenktyniavo kelis sezonus, o prieš tai prie vairo sėdėjo Pasaulio ralio čempionas Petter Solbergas.

Vienas iš įdomesnių B. Vanago kolekcijos eksponatų – 1982 m. nuo konvejerio nuriedėjęs „Porsche 911 Turbo (930)“, automobilių entuziastų vadinamas „našlių gamintoju“ (angl. „widow-maker“). Šią pravardę modelis pelnė, nes buvo neprilygstamai greitas, tačiau turėjo gale montuojamą variklį, buvo varomas galiniais ratais, turėjo sąlyginai trumpą ratų bazę ir didžiulį turbinos atsilikimą (angl. „turbo lag“). Dėl to net ir patyrusiems vairuotojams jį suvaldyti buvo sunku, o neatsakingi sprendimai kelyje labai dažnai baigdavosi nelaime. 

„Kiek esu uždirbęs iš savo investicijų į automobilius, sunku pasakyti, nes mano atveju tai yra nuolatinis procesas ir modeliai nuolat keičiasi. Perki, parduodi, ar net mainai. Spėčiau, kad per paskutinius dešimt metų iš automobilių vertės kilimo esame uždirbę apie porą šimtų tūkstančių eurų. Kelių automobilių vertė per tą laiką kilo net daugiau nei tris kartus. Kitų mažiau. Trečių nepakilo, nors ir nesumažėjo“, – atskleidžia „Inbank team Pitlane“ komandos pilotas. 

Ką būtina žinoti pradedantiems investuotojams?

Pradėjęs investuoti į automobilius B. Vanagas išmoko kelias pamokas, kuriomis noriai sutiko pasidalinti. 

Pirma, iš automobilių kolekcionavimo, kaip ir mene, uždirba tik keli nuošimčiai iš visų žaidėjų. Kitiems pasiseka, jei pardavę padengia savo išlaidas.

Antra, investavimas į automobilius neapsiriboja vien jų įsigijimu. Juos reikia laikyti tinkamose sąlygose, juos prižiūrėti, taisyti tik originaliomis ar net autentiškomis dalimis, nes stovintys automobiliai irgi sugenda. 

Trečia, rasti geros būklės kolekcinį automobilį bus didesnis iššūkis nei galima pagalvoti. Jei nuspręsite investuoti į automobilius, B. Vanagas pažada, kad išmoksite brangių pamokų. 

Ketvirta, kolekciniai automobiliai nėra likvidus turtas. Jie turi sulaukti savo pirkėjo, tad jei norėsite investiciją greitai išsigryninti, teks parduoti žemesne nei rinkos kaina. Kai perkate automobilį tikėdamiesi investicinės grąžos, verta turėti planą bei sekti, analizuoti ir net prognozuoti pasiūlos, paklausos ir kitus parametrus.

„Jei nenorite išleisti per daug pinigų ir tiesiog norite „sužaisti partiją“, atminkite, kad labai sunku parduoti automobilį už didesnę nei rinkos kainą, tačiau nusipirkti už žemesnę – misija įmanoma. Kitaip tariant, stenkitės kuo geriau nusipirkti, nes suma už kurią galėsite parduoti, nebūtinai bus tokia, kurią norėsite gauti“, – dalinasi B. Vanagas.

Modeliai, kuriems prognozuojamas vertės kilimas

Nuspėti, kurių automobilių vertė augs, yra labai sudėtinga. Tai lemia daugybė faktorių, kurie nuolat kinta. Atrinkome dešimt modelių, kurie ekspertų teigimu, turi potencialo auginti savo kainą.

„Porsche 924“ modelių buvo pagaminta sąlyginai daug, tad jie ilgai nebuvo vertinami kaip rimti kolekciniai automobiliai. Tačiau dabar dėmesys jiems auga ir labiausiai yra vertinamos brangesnės „Turbo“ ir „S“ modifikacijos. 

„BMW E46 M3“ nėra toks retas ir sportiškas, kaip ankstesni M3 modeliai, tačiau kokybiškai pagamintas ir labai smagus vairuoti. Jei galite sau leisti, ieškokite retesnės ir brangesnės „CS“ modifikacijos.

„Peugeot 205 GTI“ būdamas nauju buvo vertinamas dėl preciziško vairavimo ir dinamiškų važiavimo charakteristikų. Jei pavyks surasti variantą be rūdžių ir gerai išlaikytu kėbulu, turėtumėte nesunkiai rasti pirkėją vakarų valstybėse.

„Mazda MX-5“ turbūt yra lengviausias pasirinkimas, norintiems pradėti investuoti į automobilius. Nors šis modelis ir yra masinės gamybos, tačiau labai populiarus iki šiol. Patikimas variklis, galiniai varomi ratai ir nuleidžiamas stogas padeda palaikyti „Mazda MX-5“ vertę. Jį perkant būtina atkreipti dėmesį, ar jis nebuvo pažeistas rūdžių ir nemokšiškų restauravimo ar tobulinimo darbų. 

„Mercedes-Benz 190E 2.6“ vertės augimas prognozuojamas atsižvelgiant į tai, kaip kilo „2.3-16“ ir „2.5-16“ modifikacijų kainos. Nors ši versija nėra tokia reta ir sportiška, tikimasi, kad giminingų modelių paklausa kilstels jos kainas.

Pirmosios kartos „Toyota MR2“ tapo klasikiniu vos išriedėjusi pro gamyklos duris. Išskirtino bei tam laikmečiui būdingo dizaino automobilis su puikiomis valdymo charakteristikomis. Nors jų pagaminta buvo nemažai, tačiau laiko ir rūdžių išbandymus įveikė ne daug šio modelio mašinų. Dabar jie pakankamai reti, kad jų vertė pradėtų kilti.

„Mercedes-Benz SL500 (R129)“ nėra galingiausia, rečiausia ar sportiškiausia modelio versija, tačiau tai nereiškia, kad jis neturi potencialo auginti savo vertę. Penkių litrų V8 variklis turi pakankamai galios, salone gausu komforto įrangos, o brangesnės modifikacijos jau nėra taip lengvai įperkamos. Vertinantiems galimybę investuoti į šį modelį, reiktų itin atidžiai patikrinti elektronikos komponentus dėl gedimų. 

„BMW E34 M5“ dažnai yra užgožiamas prieš jį leistos pirmosios M5 kartos ir vėliau ėjusios trečiosios M5 kartos. Sportiško vairavimo gerbėjams šis modelis yra tikras lobis. Jį perkant vertėtų saugotis variklio gedimų bei rūdžių.

„Honda Integra Type R“ Lietuvoje nebuvo labai populiarios, tačiau pradedantiems investuotojams negalima praleisti šio modelio. Jis retas, sportiškas ir savo laiku buvo itin geidžiamas tų, kurie tada negalėjo jo įsigyti. Saugotis reiktų tik rūdžių ir nebeskoningų „Greiti ir įsiutę“ tipo modifikacijų.

„Volkswagen Golf MkI GTI“ jau yra pradėjęs auginti kainas, tačiau ekspertai tvirtina, jog jos dar augs. Šis modelis ne tik sukūrė naują „karštų hečbekų“ nišą, tačiau yra toks dinamiškas ir gerai valdomas, kad lyginant teikiamą vairavimo malonumą jam sunkiai prilygsta net šiuolaikiniai automobiliai. Nors „Volkswagen Golf MkI GTI“ buvo pagaminta beveik 0,5 mln. vienetų, dėl rūdžių ir blogos priežiūros jų išliko labai nedaug.

Investicijų į automobilius rizikos

Kaip ir bet kokios kitos investicijos, investavimas į automobilius turi savo rizikų, kurios neapsiriboja vien šios rūšies turto įsigijimu ar pardavimu. Jei automobilį restauruosite ar remontuosite, originalios dalys ir remonto darbai gali kainuoti kelis kartus daugiau nei pati mašina. Taip pat prisidės eksploatacinės bei transporto išlaidos, saugojimas ir draudimas. Visos šios išlaidos, infliacija ir įvairūs pajamų bei pelno mokesčiai gali „suvalgyti“ gautą grąžą.

Pirkti naują ar apynaują mašiną, nes ateityje ji gali auginti savo vertę, gali būti dar rizikingesnis sprendimas. Didelė tikimybė, kad vos po kelių metų ji praras savo išskirtinumą, nebedomins pirkėjų ir pradės nuvertėti.

Žinomas automobilių kolekcionierius Jay Leno yra pasakęs, kad investuojant į automobilius reikia rinktis tuos, kurie yra jums patiems emociškai svarbūs, žavintys ir jaudinantys. Tokiu atveju, net jei investicija ir nepasiteisins, turėsite automobilį, kuris jums patinka.