Prieš vasarinių padangų sezoną – patarimai: kaip nenusipirkti katės maiše ir dėl ko gali tekti sumokėti dvigubai?

Padangų keitimas ne vienam vairuotojui tampa tikru galvos skausmu, kurį dar labiau apsunkina tinkamų padangų paieškos, rašoma pranešime. Neretai svarbiausiu kriterijumi ieškant kitų „batų“ automobiliui tampa padangų kaina, tačiau asociacijos „Lietuvos žurnalistų autoklubas“ nariai atkreipia dėmesį, kad artėjant šiltiems orams nereikėtų pernelyg atsipalaiduoti bei orientuotis tik į taupymą, mat kaip ir žiemą, taip ir vasarą padangų pasirinkimas turi didelės įtakos keliaujančiųjų saugumui.

Svarbios savybės kiekvienam sezonui

Prireikus keisti padangas vairuotojų nuomonė dažnai išsiskiria. Vieni įsitikinę, kad vertėtų pirkti tik naujas sezonui pritaikytas padangas, kiti teigia, kad daugiau sutaupyti pavyktų įsigyjant jau naudotus automobilio „batus“, treti – vasarai numato žieminių padangų „suvažinėjimo“ planą. Tokie nuomonių skirtumai Lietuvos žurnalistų autoklubą paskatino surengti asociacijos narių apklausą bei išsiaiškinti, kokie padangų parametrai turi reikšmingos įtakos eismo saugumui, bei kokie sprendimai iš tiesų gali padėti sutaupyti.

Net 83 proc. apklaustų asociacijos narių teigia, kad padangas keičia pagal sezoniškumą, tai stengiasi padaryti laiku ir itin nerekomenduoja vasarą stengtis „pabaigti“ žiemines padangas. Specialistai atkreipia dėmesį, kad žieminių ir vasarinių padangų mišinys yra sukurtas taip, kad pirmosios veiksmingai savo darbą atlieka esant žemesnei nei +7 laipsnių temperatūrai, o štai pastarosios efektyvesnės tampa termometrų stulpeliams šoktelėjus aukščiau šios ribos. Būtent dėl to esant skirtingoms oro sąlygoms skiriasi ir automobilio stabdymo kelias, todėl eksploatuojant netinkamas padangas kyla pavojus ir važiuojančiųjų saugumui.

Arnas Paliukėnas, klubo narys bei įvairių lenktynių dalyvis teigia, kad padangų keitimas yra apskritai vienas svarbiausių veiksnių, todėl nevalia į tai numoti ranka. Jis aiškina, kad siekis sutaupyti gali tapti netgi itin didelių išlaidų priežastimi, mat būtent dėl netinkamų padangų eksploatavimo avariją sukėlusiajam vairuotojui gali tekti žalos atlyginimo atsakomybė.

„Nors teisės aktuose nėra tiesiogiai numatyta, kad vasaros sezonu važiuoti žieminėmis nedygliuotomis padangomis negalima, jų prastesnis veikimas ar nusidėvėjimas gali būti pripažinti kertine eismo įvykio priežastimi, todėl draudimo bendrovės teisiškai gali įvykį pripažinti nedraudžiamuoju. Tokiu atveju avarijos metu patirtus nuostolius gali tekti atlyginti jos kaltininkui“, – aiškina A. Paliukėnas.

Protektorius – dar ne viskas

Asociacijos nariai taip pat pabrėžia, kad taupyti nederėtų ne tik eksploatuojant žiemines padangas, bet ir gerokai per senas. Net 86 proc. apklausoje dalyvavusių ekspertų seniai pagamintas padangas vertina itin neigiamai. Specialistai teigia, kad sena, sukietėjusi ir savybes praradusi padanga taip pat turi reikšmingos neigiamos įtakos eismo saugumui, todėl net jei ir protektorius dar nesusidėvėjęs, tokią padangą pataria keisti.

Tiesa, beveik 80 proc. apklaustųjų taip pat teigia, kad neperka ir naudotų padangų bei pataria, jog norint sutaupyti vertėtų apsvarstyti galbūt šiek tiek pigesnių ekonominės klasės naujų padangų įsigijimą nei jau naudotų premium. Klubo nariai pažymi, kad visiškai naujos padangos veikia maksimaliai efektyviai, tačiau štai jau naudotos, net ir po vieno sezono savo savybes gali prarasti.

Asociacijos „Lietuvos žurnalistų autoklubas“ narys Renaldas Gabartas aiškina, kad tai, kokios kokybės bus naudotos padangos labai didele dalimi lemia jų eksploatavimo ir laikymo sąlygos. Specialistas pažymi, kad tiek palaikomas per žemas slėgis padangose, tiek netinkamas jų sandėliavimas gali turėti neigiamos įtakos jų kokybei.

„Naudotos padangos jau turi istoriją, kurios mes dažniausiai nežinome, o tai yra labai reikšmingas veiksnys. Ypač svarbus yra padangų sandėliavimas. Net jei jos mažai naudotos, gero protektoriau, tačiau buvo laikomos ant saulės, ant jų buvo užkrauta aibė daiktų ar jas veikė dar kiti veiksniai, jos jau nebėra kokybiškos ir nebeatliks savo funkcijos tinkamai“, – pabrėžia R. Gabartas.

Tinkamas laikymas ir nuolatinė priežiūra

Specialistas pataria, kad optimalus sandėliavimo būdas – palikti padangas užmontuotas ant ratlankio, o ratą pakabinti taip, kad padanga neturėtų jokios apkrovos. Visgi, jei tokios sandėliavimo galimybės nėra, R. Gabartas ragina padangas laikyti vertikalioje pozicijoje retkarčiais vis pasukant jas, kad pasikeistų atraminė vieta. Klubo narys pabrėžia, kad norint išlaikyti padangų kokybę, jos turėtų būti sandėliuojamos vengiant didelių temperatūros svyravimų, drėgmės bei tiesioginių saulės spindulių, o taip pat ir papildomų daiktų užkrovimo ant jų.

Jam pritaria ir kiti asociacijos „Lietuvos žurnalistų autoklubas“  nariai, mat net 96 proc. automobilizmo srityje dirbančių žurnalistų ir ekspertų padangų įsigijimui renkasi specializuotas patikimas parduotuves, kuriose yra užtikrinamas kokybiškas šių dalių laikymas. Tiesa, 91 proc. apklaustųjų taip pat pabrėžė, kad siekiant užtikrinti saugumą padangų kokybe rūpinasi ne tik atėjus jų keitimo sezonui, tačiau protektoriaus nudilimą tikrina ištisus metus. Specialistai pabrėžia, kad padangos – vienintelis automobilio sąlytis su kelio danga, todėl labai svarbu, kad jos būtų kokybiškos, o svarbiausia – užtikrintų maksimalų saugumą.