Nuo komercinio iki lengvojo automobilio – rasti du vienodus tampa vis sudėtingiau

Nors visiškai suasmenintų transporto priemonių laikai dar neatėjo, o skirtingiems modeliams naudojamos tos pačios platformos bei identiškos detalės, rasti du visiškai vienodus automobilius tampa vis sudėtingiau. Pagrindinių mazgų, komforto įrangos, vairavimo pagalbų ir kėbulo apdailos variantų pasiūlai augant, atsiveria sunkiai suskaičiuojamos komplektavimo galimybės, rašoma pranešime.

Jos nėra beribės, tačiau, tarkime, naujojo „Ford Kuga“ pagrindinių mazgų pasiūla prasideda nuo 120 AG pajėgumą išvystančio 1,5 litro benzininio variklio, šešių laipsnių mechaninės pavarų dėžės ir priekinių ratų pavaros, o baigiasi įkraunama 190 arba 225 AG pajėgumo hibridine jėgaine su automatine transmisija bei priekinių arba visų varančiųjų ratų pavara. 

Idant automobilis nebūtų toks pat kaip kaimyno, galima išsirinkti ne tik norimą spalvą ir originalaus stiliaus ratlankius, bet ir daugybę smulkesnių akcentų.

Skirtingos strategijos

Žurnalo „Keturi ratai“ bendraautoris, žurnalistas Egidijus Babelis pažymi, kad automobilis daugeliu atvejų nėra vien tik transporto priemonė, todėl personalizavimo galimybės svarbios kiekvienam pirkėjui. Vartotojai siekia, kad naujas modelis atspindėtų jų charakterį, kartais nori ir šiek tiek pasirodyti prieš kaimynus.

Anot pašnekovo, komplektavimo galimybės šiuolaikinėje automobilių industrijoje yra labai nevienodos. Radikaliausiai skiriasi Vokietijos ir Pietų Korėjos arba Japonijos gamintojų strategijos. 

Europietiškos bendrovės įprastai suteikia itin plačias įrangos pasirinkimo galimybes, o jų konkurentai Rytuose neretai gali pasiūlyti tik skirtingus įrangos lygius ir ribotą papildomą asortimentą.

Didžiulė papildomos įrangos pasiūla turi ir trūkumą – automobilio gamybos procesas tampa sudėtingesnis, todėl viskas automatiškai pabrangsta. Tuo metu maksimaliai surinkimą unifikuojantys gamintojai sutaupo ir kartais gali pasiūlyti gausios įrangos už kiek mažesnę kainą.

„Vokietijos gamintojams tenka sumokėti už kiekvieną įrangos detalę, tačiau privalumas tas, kad gali pasiimti tik tai, ko tau reikia. Kartais tai gali baigtis ir juokingai atrodančiomis komplektacijomis. Pavyzdžiui, teko matyti „Volkswagen“ su odiniais salono apmušalais, didžiuliu navigacijos ekranu, tačiau su paprasčiausiu kondicionieriumi ir netgi be šildomų sėdynių“, – komentuoja E. Babelis. 

Aukso viduriukas ir originali išvaizda

Tarp dviejų minėtų kraštutinumų įsitaisiusios ir optimalų kompromisą siūlančios įmonės. Pavyzdžiui, perkant „Ford“ modelį, dažniausiai galima rinktis iš trijų arba keturių įrangos lygių, taip pat suteikiamos ir papildomo komplektavimo galimybės. Jos yra gana didelės, tačiau sąrašas neišplečiamas tiek, kad vartotojas nebesusigaudytų, kas su kuo dera.

E. Babelį labiausiai stebina vartotojai, nesirenkantys naujausių technologijų. Žurnalisto teigimu, aukščiausio įrangos lygio „Volkswagen Passat“ ar „Ford Mondeo“ vairuoti visuomet bus maloniau nei bazinės komplektacijos BMW. 

Daugeliui pirkėjų, anot pašnekovo, ne mažiau svarbi galimybė pakeisti automobilio išvaizdą. Neatsitiktinai daugelis gamintojų plečia kėbulo spalvų, lengvųjų lydinių ratlankių ir kėbulo apdailos detalių pasiūlą. Sparčiais populiarėja ir sportiškos apdailos komplektai. 

Daugeliui „Ford“ modelių netgi siūlomos „ST Line“ versijos. Šie automobiliai turi sportiškesnę važiuoklę, 18 colių lengvojo lydinio ratlankius ir specialią kėbulo apdailą. Priklausomai nuo modelio, tokios versijos įrangos sąrašas gali būti ganėtinai ilgas, o smagiausia tai, kad ji siūloma ir tokiems automobiliams kaip „S-Max“ vienatūris. 

„Gamintojų atstovai sako, kad dabar kai kuriuos modelius be sportiškos apdailos jau sunku parduoti. Taip turbūt nutinka todėl, kad žmonės pamato, jog automobilis neatrodo taip kaip nuotraukose, nors pagal sumontuotą įrangą jiems viskas tinka. Pirkėjai nori, kad modelis būtų toks kaip reklamoje – turėtų didesnius ratlankius ir dailesnius buferius“, – komentuoja žurnalistas. 

Jis priduria, kad „Ford“ siūlomos „ST Line“ versijos pakeičia automobilius ne tik išoriškai. Pasak jo, „Focus“ modelis su sportiška važiuokle išsiskiria nepriekaištingomis valdymo charakteristikomis. 

Specifiniai lūkesčiai komerciniame transporte

„Sixt Lietuva“ pardavimo vadovas Valdas Stanislovaitis pažymi, kad gamintojai negali numatyti visų komercinio transporto panaudojimo atvejų, todėl verslininkams neretai tenka kreiptis į automobilių perdarymu užsiimančias firmas. 

„Vienai įmonei reikia vežiotis kopėčias ant furgono stogo, o tam, kad jas pasiektų, papildomai reikalingi laipteliai. Kitai įstaigai galbūt būtinas geresnis krovinių skyriaus apšvietimas, o trečiai – tvirtesnės grindys arba kablys priekabai. Automobilis gali tapti netgi laboratorija ant ratų – pritaikymo galimybės yra didžiulės“, – konstatuoja ekspertas.

Kita vertus, tai anaiptol nereiškia, kad verslininkai neturi specifinių lūkesčių nuo surinkimo linijos nuriedėjusiems automobiliams. Tam tikrai atvejais, pavyzdžiui, pasikeitus veiklos specifikai, tikimasi lengvai pertvarkyti transporto priemonę. 

„Pasirodo, kad pertvarkyti automobilį iš šešių sėdimųjų vietų į trijų gali gana brangiai kainuoti, nes tai padaryti nėra paprasta. Kiekvienas norėtų didesnio komercinio automobilio universalumo – jį galėtų suteikti ir gamintojai“, – pastebi V. Stanislovaitis. 

Pašnekovas priduria, kad automobilių bendrovės stengiasi perimti dalį perdarymo įmonių klientų. Pavyzdžiui, siūlomos dilimui atsparios grindys, o „Ford Transit“ modelyje galima įrengti sandarią, guminę arba plastikinę krovinių skyriaus grindų dangą. Specialios versijos, kaip „Transit Chassis“ ar „Ranger Chassis“, perdaromos ir specialiems poreikiams – jie gali būti paverčiami greitosios pagalbos automobiliais ar pritaikyti pagalbinėms funkcijoms vykdyti atliekant gesinimo, gelbėjimo darbus.

Tikisi bent jau minimalaus pasirinkimo

V. Stanislovaičio manymu, įrangos kaina ne visuomet yra lemiamas veiksnys. Dauguma bendrovių linkusios rinktis būtent sertifikuotą, gamykloje montuojamą įrangą dėl jos kokybės ir suteikiamos garantijos. Taip pat netenka papildomai kreiptis į perdarymu užsiimančią firmą, todėl automobilį įmonė gauna greičiau. 

Pašnekovo teigimu, verslininkai tikisi, jog gamintojai kiekvienam modeliui pasiūlys bent jau du ar tris skirtingus variklius, nes vieni jų vežioja labai lengvus krovinius, o kitiems reikia didesnės traukos. Atsirado natūralus poreikis rinktis automatinę, o ne mechaninę pavarų dėžę. Aktuali ir varančiųjų ratų sistema. 

„Savaime suprantama, jog pirkėjams svarbus skirtingo aukščio ir ilgio kėbulų pasirinkimas, tačiau gamintojai tai žino ir kiekvienam modeliui siūlo bent jau po dvi ar tris modifikacijas“, – teigia V. Stanislovaitis. 

Minėtą „Ford Transit“ furgoną galima rinktis su trumpos, vidutinės arba ilgos bazės važiuokle, o, priklausomai nuo pasirinkto kėbulo dydžio, krovinių skyriaus erdvė siekia iki 14,3 m³. 

Galima ir krovininio modelio versija su dviguba kabina. Tokiame automobilyje tilps visa reikiama įranga ir šeši darbuotojai. Sudėtingoms sąlygoms siūloma netgi keturių varančiųjų ratų sistema.

V. Stanislovaičio teigimu, elektronika ir komforto įranga didelę reikšmę turi keleivių pervežimu užsiimančioms bendrovėms arba įmonėms, toli vežiojančioms savo darbuotojus. Tokiais atvejais racionalu būtų investuoti į nuovargio fiksavimo įrangą, avarinio stabdymo sistemą ir komfortiškesnę vairuotojo darbo vietą.

Nuolat keliaujantiems ilgesniais maršrutais itin naudingos komerciniuose „Ford“ modeliuose diegiamos svarbiausios vairavimo pagalbos, įskaitant eismo juostos laikymosi, pastovaus greičio ir atstumo palaikymo bei nematomų zonų stebėjimo sistemas, avarinio stabdymo įrangą ir automatiškai perjungiamas šviesas.