Automobilvežių gamintojai pasiruošę elektromobilių erai – lietuviai tarp pirmaujančių inovatorių Europoje

Paskutinį dešimtmetį transporto sektorius išgyvena pokyčių laikotarpį, rašoma pranešime. Siekiant sumažinti aplinkai daromą neigiamą poveikį ir tobulėjant naujausioms technologijoms, elektromobiliai šiandien tampa rimta alternatyva įprastiems automobiliams, jų paklausa kasmet auga. Vežėjams tai kelia ir tam tikrų iššūkių – dėl didesnio svorio juos gabenti gerokai sudėtingiau.

„Šiuolaikiniai elektromobiliai yra platūs, žemi, gali sverti 3 tonas ir daugiau, jei kalbame ir apie visureigius. Tad gabenti juos įprastais lengvajam transportui skirtais automobilvežiais yra rizikinga dėl galimo viršsvorio ir neekonomiška, nes negalima pakrauti pakankamai automobilių“, – sako automobilvežius gaminančios įmonės „Patikima linija“ vadovas Rimantas Blažulionis. 

Automobilvežių inovacijos kuriamos ir Lietuvoje

Kaune, Garliavoje, įsikūrusi didžiausių Europos automobilvežių gamintojų ketvertuke esanti lietuvių bendrovė „Patikima linija“ sukūrė naują automobilvežio modelį „Adero“. Europoje geriau „Rimo“ prekės ženklu žinoma įmonė kryptingai ieškojo technologinių ir konstrukcinių sprendimų, kurie būtų patrauklūs ir tinkami naujos kartos automobiliams gabenti. Įmonės inžinieriai sprendė uždavinį, kaip didinti krovumo galimybes, kartu užtikrinant patogų transporto priemonės valdymą, ekonomiją ir tvarumą. 

„Adero“ modelis su pakeliama ašimi pritaikytas transportuoti iki 21,5 tonos krovinį. Tai šiuo metu didžiausią svorį galintis transportuoti automobilvežis rinkoje. To pavyko pasiekti pačiam automobilvežiui, lyginant su savo pirmtaku PL7 modeliu, pasunkėjus tik 1 000 kg, vadinasi, gerokai išaugus krovos galimybei degalų sąnaudos nedidėja, išlaikoma degalų ekonomija. Į šį automobilvežį dėl papildomos ašies ir pakeistos priekabos konstrukcijos galima pakrauti 5–6 tonomis daugiau krovinio. Tai per penkerius veiklos metus vežėjui, priklausomai nuo bendro transportuojamų automobilių kiekio, gali reikšti papildomus 22 tūkst. eurų pajamų“, – sako įmonės „Patikima linija“ vadovas. Jis priduria, kad „Adero“ CO2 emisijų išmetimas 15 proc. mažesnis.

Tobulinant sprendimą patentuota automobilių tvirtinimo sistema

Kurdama naująjį „Adero“ modelį „Patikima linija“ sukūrė unikalų platformos skardos dizainą ir patentavo automobilių tvirtinimo sistemą.

Dėl ankstesnių platformos skardų kildavo problemų, nes skardoje esančių skylių perimetre atsirasdavę įtrūkimai ilgainiui pavirsdavo įplyšimais. Tai buvo vienas didžiausių iššūkių ieškant inovatyvių sprendimų. Galiausiai rasta ir nauja gamybos technologija, ir inžinerinis sprendimas. 

„Kuriant platformą, naudotas įvairių technologijų derinys – pjovimas lazeriu, štampavimas ir kitos. Tai leido sukurti formą, maksimaliai sumažinančią įplyšimų riziką. Pakeistas skylių dizainas – jos yra trigubai mažesnės ir nukreiptos važiavimo kryptimi. Skylės suformuotos pagal diržo kablį. Kai diržo kablys įsegamas į platformą, jis su skyle liečiasi pusmėnulio forma, o tai leidžia išskaidyti diržo tempimo apkrovą per didesnį skardos plotą. Dėl to ir sumažėja įplyšimų, galinčių pažeisti kraunamų automobilių padangas ir reikalaujančių papildomų išlaidų joms tvarkyti, tikimybė“, – sako R. Blažulionis.

Be to, dėl mažų ir arčiau viena kitos esančių skylių gerokai padidėja platformos tvirtumas. Tai leido pagerinti ir sukibimą, todėl vairuotojui saugiau ja vaikščioti, o ant jos esantis automobilis stovi stabiliau. Šis parametras svarbus ir kai kuriems automobilių gamintojams – iš vežėjų šie reikalauja tam tikro sukibimo lygio, šitaip siekdami visiškai sumažinti šoninio slydimo riziką. 

Didelis dėmesys vairuotojų ergonomikai ir darbo efektyvumui gerinti

Kuriant „Adero“ modelį vairuotojo saugumui ir patogumui skirtas didžiulis dėmesys. 

„Ne paslaptis, kad įmonėms dažnai trūksta automobilvežių vairuotojų. Šis darbas išties nėra lengvas ir reikalauja aukšto meistriškumo, kompetencijų, todėl kurdami „Adero“ ieškojome tokio sprendimo, kuris būtų naudingas ir verslui ilgalaikėje perspektyvoje, ir darbuotojams kasdienėse situacijose. Kai automobiliai kraunami, vairuotojas dirba stovėdamas, tad į tai atsižvelgdami atitinkamai parinkome ir valdymo rankenėlių vietas, kad nereikėtų lankstytis ir atlikti kitus nepatogius veiksmus. Siūlome ir antro aukšto hidraulinę tvorelę, kuri suteikia vairuotojui daugiau saugumo ir leidžia greičiau pakrauti automobilius“, – pasakoja įmonės „Patikima linija“ vadovas.

Didžiausią svorį galintis transportuoti automobilvežis sukurtas „Scania“ važiuoklės pagrindu 

Plėtodama naujos kartos automobilvežių sprendimus, „Patikima linija“ savo partneriais renkasi Švedijos sunkiojo transporto gamintoją „Scania“ ir jos vietinę atstovę „Scania Lietuva“.

„Inovacijoms, efektyvumui ir tvarumui „Scania“ skiria didžiulį dėmesį, todėl matome aiškią sinergiją su pažangiais sprendimais, kurių imasi „Patikima linija“. Jos rezultatas – vienas pirmųjų rinkoje elektromobiliams skirtų automobilvežių sukurtas būtent „Scania“ važiuoklės pagrindu. Džiugu, jog tokios patentus gaunančios pasaulinio lygio inovacijos kuriamos Lietuvoje“, – sako „Scania Lietuva“ regiono vadovas Darius Snieška.

Įmonės „Patikima linija“ atstovai pažymi, kad „Scania“ garsėja ne tik moderniais technologiniais sprendimais, bet ir aukščiausiu vairuotojų komforto lygio išlaikymu, o tai vežėjai labai vertina. Kaip rodo Lietuvos automobilvežių gamintojo patirtis, įmonių vadovai, rinkdamiesi automobilvežį, dažnai pasikliauja savo vairuotojais, kurie padeda atlikti bandymus, ir jų žodis būna lemiamas.

„Patikima linija“ atkreipia dėmesį, kad „Scania“ važiuoklėms būdingas išmanus komponentų išdėstymas. Būtent dėl jo automobilvežis išlieka maksimaliai funkcionalus ir kartu manevringas. Nors naujajam „Adero“ modeliui naudojamos trumpesnės važiuoklės bazės nei ankstesniuose, jose telpa 900 litrų degalų bakas, du atsarginiai ratai, daiktadėžės vairuotojo daiktams. Toks komponentų išdėstymas leidžia papildomą erdvę išnaudoti pakeliamai ašiai, tolygiau paskirstyti krovinio masę.

„Bendradarbiaudami su „Scania“ keičiamės technine informacija ir žiniomis. Tai tvarus pamatas reikšmingoms inovacijoms kurti. Glaudi partnerystė lemia tai, kad turime oficialų koncerno leidimą adaptuoti „Scania“  kabinas pagal savo poreikius. Esame suderinę pjovimo brėžinius ir principus – būtent tai, kaip tai darome, leidžia gauti nuožulnesnį kampą. Dėl jo automobilio krovos procesas tampa efektyvesnis jį kraunant virš kabinos, o pačio automobilio pozicija – žemesniame aukštyje. Aukščio parametras vežėjams itin aktualus, nes dažnai tenka skaičiuoti centimetrais, ar pavyks gabenant krovinį tenkinti leistinus tam tikros šalies aukščio reikalavimus“, – pažymi automobilvežius kuriantis pašnekovas.

Pasak jo, lanksčias krovimo galimybes labai vertina ir naudotų automobilių vežėjai. 

„Vienoks sprendimas tinkamas, pavyzdžiui, 8–9 vienodo modelio automobiliams pakrauti, kitoks, kai reikia sutalpinti 8–9 skirtingus naudotus automobilius, kurių gabaritai bei aukštis skiriasi. Tai kur kas rimtesnis iššūkis vairuotojui, tad kurdami automobilvežius visuomet į tai atsižvelgiame“, – priduria R. Blažulionis.

Pandemijos metu gamybos nestabdė

Prieš pasirodydamas rinkoje, „Adero“ modelis trejus metus buvo testuojamas gamykloje ir kelyje. O pandemija, privertusi uždaryti šalių sienas ir sukėlusi daug sumaišties transporto sektoriuje, Lietuvos automobilvežių gamintojui didesnių nepatogumų nesukėlė.

„Turime keturias gamybos linijas, o tai leidžia visą automobilvežių gamybos procesą sutelkti vienoje gamykloje. Dėl šios priežasties kontroliuojame visą gamybos procesą: nuo suprojektavimo iki automobilvežio surinkimo ir testavimo. Tai, kad patys gaminame metalo konstrukcijas, hidraulines sistemas, buvo itin aktualu, kai pandemijos pradžioje sutriko tiekimo grandinės, gamybą Europoje stabdė automobilių detales gaminantys fabrikai“, – pažymi įmonės vadovas.