Senovinės technikos klubas „Ekipažas“ ir asociacija „Senas motociklas“ jau surengė ne vieną žygį Lietuvos ir kaimyninės Lenkijos keliais, garsinusį šalies senų motociklų kolekcininkus ir jų turimas jau ne pirmos jaunystės dvirates ar trirates transporto priemones. Nepaisant kelių dešimtmečių naštos, ir šiandien žvilgančias tarsi naujas, pagamintas lyg vakar.
„Ekipažas“ ir „Senas motociklas“ kviečia visus istorinių motociklų savininkus liepos 10-11 d.d. į pamėgtą, jau tradiciniu tapusį, aštuntąjį sąskrydį „Senas motociklas‘21“.
„Pernai planuotas analogiškas renginys neįvyko dėl karantino, todėl šiemet istorinės technikos mylėtojai ir puoselėtojai dvigubai išsiilgę, nekantraudami laukia bendraminčių susitikimo, – sako biržiečių klubo „Ekipažas“ prezidentas Voldemaras Aišporas. – Organizatoriai, turėdami tai omenyje, šiemet daugiau laiko skirs žmonių, kuriuos jungia vienodi pomėgiai, bendravimui, šauniam pasibuvimui gamtoje“.
Tačiau sąskrydžio dalyviai ilgai nesėdės gėlių žiedais nusėtoje pievoje, nes renginio programa gana intensyvi.
Jei turi motociklą, jis privalo važiuoti, – tokia logika vadovaujasi istorinių motociklų puoselėtojai. O važiuoti antrąjį liepos šeštadienį jiems teks nemažai. Sąskrydžio dalyviai, pasibalnoję savo dvirates motorizuotas transporto priemones, aplankys daugelį Biržus ir rajoną garsinančių objektų : išpuoselėtą Sodeliškių dvaro sodybą ir joje esantį technikos muziejų, Astravą, gamtos paveldo objektu paskelbtą „Karvės olą“, Biržų pilyje įsikūrusį krašto muziejų „Sėla“, Kirkilų apžvalgos bokštą, ūkininko Virgučio Cibo sodybą, kurią garsina unikali ir vienintelė Lietuvoje didžiųjų laivų variklių ekspozicija ir kt.
Pasak organizatorių, sąskrydžio centrinė ašis – šeštadienį, liepos 10 d., Biržų Nepriklausomybės aikštėje, kur žygio dalyviai stabtelės nuo 12 iki 13.30 val., vyksianti istorinių motociklų paroda.
Per tą laiką miestelėnai ir biržiečių svečiai turės progą ne tik įdėmiai apžiūrėti sąskrydžio dalyvių „kovinę techniką“, bet ir gyvai pabendrauti su jos puoselėtojais. O gal ir išgauti vieną kitą paslaptį, kur slypi seno motociklo pagrindinė vertė ar nuo ko pradėti senienos prikėlimą antrajam gyvenimui.
„Sąskrydžio dalyvių registracija baigiasi tik vakarą, tačiau jau liepos 1-osios rytą turėjome gavę 102 paraiškas. Tai rodo, kad istorinės technikos gerbėjai išsiilgę tokių renginių ir turi ką parodyti, – džiaugėsi V.Aišporas. – Renginio dalyviais gali tapti asmenys, vairuojantys iki 1990 metų pagamintą motociklą. Žinoma, transporto priemonė privalo būti autentiška, be akivaizdžių konstrukcinių pakeitimų“.
Tad į kurį gi sąskrydžio dalyvį, į kokį unikaliausią važiuojantį eksponatą derėtų atkreipti dėmesį?
Daugelis galėtų manyti, jog vyriausias amžiumi bus 81–erių rokiškėnas Narcizas Mikšys, nepamainomas ne tik motociklų, bet ir istorinių automobilių ralių dalyvis, savo kolekcijoje turintis ne vien kelis motociklus, bet ir labai solidaus amžiaus automobilius.
Narcizas turi iš ko rinktis ir ką atvairuos į Biržus, dar lieka maža paslaptis. Tačiau tikra, kad už Narcizą sąskrydyje amžiumi bus ir vyresnių.
Renginio aksakalo titulas priklausys į Biržus atvykstančios šeimyninės, „Senųjų motociklų“ klubo narių Gicevičių iš Šakių dinastijos galvai – 85-erių Algirdui, kuris pasibalnos 1971 m. laidos „Jawa 350“ motociklą.
Algirdo 51-erių sūnus Aidas atvairuos 1938 m. gamybos karinį BMW R35, Aido dukra ir sūnūs, o Algirdo vaikaičiai, Liepa – 1935 m. laidos DKW SB350, Juozas – 1961 m. „Jawa 354, o Arvydas – prieškarinį, 1938 metų gamybos DKW SB500.
Tik metais nei Liepos vairuojamas DKW SB 350 jaunesnis dar vienas garbus sąskrydžio dalyvis, retas NSU 501 OSL motociklas, kurį vairuos klaipėdietis Mindaugas Mozūras.
„Apgailėtinai atrodžiusį motociklą įsigijau iš Danijos. Garaže prabėgo ištisi ketveri metai jį prikeliant antrajam gyvenimui, o dabar – pirmas sezonas – nelyginant gaivaus oro gurkšnis, kai galiu juo mėgautis ir parodyti kitiems“, – sako M. Mozūras.
1939 m gamybos DKW NZ350 atvairuos vilnietis Valentinas Karalius, o ukmergiškiai Stasė ir Virginijus Burkai ant vienos dviratės transporto priemonės jau nebeišsitenka. Todėl Virginijus važiuos su 1950 m laidos BMW R35, o Stasė – su 1966 m. pagaminta „Jawa 360“.