„Regitros“ duomenimis, kasmet Lietuvoje automobilių parkas auga – pernai jis ūgtelėjo apie 63 tūkst. automobilių. Tai atitinkamai lemia ir didesnį eismo srautą, todėl padidėja susidūrimo ar avarijų rizika. Pasak ekspertų, viena iš pagrindinių saugaus eismo taisyklių kelyje yra tinkamas vairuotojo signalizavimas apie manevrus – į ką verta atkreipti dėmesį, kokių klaidų vengti ir kaip tinkamai įspėti apie save kelyje?
Posūkio signalas – rodyti laiku
Pagal KET, įspėjamieji signalai yra šie: posūkių, stabdžių (įsijungia paspaudus stabdžio pedalą); garso signalas; žibintų perjunginėjimas; avarinės šviesos signalizacija; avarinio sustojimo ženklas (trikampis); signalai ranka (stop, posūkių).
Ne paslaptis, jog dažnai eismo įvykiai įvyksta sankryžose bei atliekant posūkius, todėl čia itin svarbu ne tik tinkamai atlikti manevrą, bet ir laiku informuoti kitus eismo dalyvius. Posūkiuose viena svarbiausių tokios komunikacijos priemonių – posūkio signalo rodymas.
„Posūkio signalo rodymas turi būti atliekamas laiku, kad kiti eismo dalyviai iš anksto galėtų planuoti savo elgesį kelyje. Tinkamai atliekant manevrą, pirmiausiai, reikalinga apsidairyti – pažiūrėti į galinio vaizdo veidrodėlį, tada į priekį ir į šoninius veidrodėlius. Jeigu posūkių šviesos signalizacijos nėra arba ji sugedusi – tą reikia daryti ranka“, – primena Vilniuje įsikūrusios vairavimo mokyklos vadovas Antanas Račkauskas.
Klaidos – važiuojant atbula eiga
Vadovaujantis KET galima pastebėti, jog itin dažnai pasitaiko klaidų važiuojant atbuline eiga – kai kurie vairuotojai įjungia avarinės šviesos signalą, nors to daryti nereikia: „Važiuojant atbuline eiga eismo dalyvius informuoja atbulinės eigos žibintas, be to turi būti naudojamas ir posūkio į kairę ar dešinę signalas, kuris turi išlikti toks pat, kaip ir važiuojant į priekį. Šie įspėjamieji signalai turi būti pradėti rodyti iš anksto prieš manevrą ir baigti tuoj pat po jo, signalą rodant taip, kad jis neklaidintų kitų eismo dalyvių. Važiuodamas atbulas vairuotojas privalo duoti kelią kitiems eismo dalyviams“, – patarimais dalijasi vairavimo mokyklos vadovas.
Avarinė šviesa
Taip pat, pasak eksperto, vairuotojai neretai pamiršta laiku naudoti avarinės šviesos signalizaciją. Vadovaujantis KET, ji privalo būti įjungta tokiais atvejais: priverstinai sustojus, kur sustoti (stovėti) draudžiama; įvykus eismo įvykiui; tikrinančiam pareigūnui sustabdžius; sustojus neapšviestuose kelių ruožuose tamsiuoju paros metu arba esant blogam matomumui, o važiuojant tamsiuoju paros metu arba esant blogam matomumui, jeigu nedega bent viena galinė gabaritinė šviesa; kai transporto priemonė velkama; kai vairuotojas akinamas; kai norima perspėti kitus vairuotojus apie kliūtį ar pavojų; vaikų įlaipinimo (išlaipinimo) į (iš) transporto priemonę (-ės) su vaikų vežimo skiriamaisiais ženklais metu.
A. Račkausko teigimu, jeigu trumpam sustojama ne dėl priverstinio sustojimo, o, pavyzdžiui, tiesiog pasikalbėti telefonu ten, kur sustoti (stovėti) nedraudžia kelio ženklai, avarinė šviesos signalizacijos jungti nereikia.
Tinkamai prižiūrėti žibintai
Norint būti saugiam kelyje, privalu ne tik tinkamai rodyti signalizavimo šviesas, bet ir tinkamai prižiūrėti visus transporto priemonės žibintus, įskaitant ir posūkio signalus bei STOP žibintus: „Dažniausiai vairuotojai pamiršta reguliariai patikrinti, kaip veikia įspėjamieji žibintai ir laiku pakeisti susidėvėjusius elementus. Šiandien populiariausias tokių žibintų šaltinis yra halogeninės lemputės. Pagrindiniai jų tipai – W5W, W21W ir P21W. Priklausomai nuo mirksinčių lempučių spalvos, galima rinktis baltą arba oranžinį lempučių atspalvį. STOP arba galiniai rūko žibintai dažniausiai būna raudoni“, – pasakoja Wioletta Pasionek, automobilių apšvietimų gamintojos „Philips“ atstovė Centrinei Europai.
Pasak ekspertės, technologijoms judant į priekį, šiandien automobilio signalų šviesos šaltiniais tampa ir itin modernūs LED šviesos diodai, tačiau tai kol kas taikoma naujuose ir dažnai brangesniuose automobilių modeliuose: „Visgi automobilių apšvietimo gamintojai jau pristatė sprendimus, kurie gali pakeisti ir tradicines halogenines lemputes – tai LED modifikacijos. Kaip ir priekinių žibintų atveju, taip ir pagalbiniuose, kaitinamosios ir stiklo lemputės pakeičiamos efektyvesniais LED diodais. Jų pranašumas, ypač svarbus signalizuojant apie atliekamus manevrus, yra intensyvesnė ir dinamiškesnė šviesa, kuri neabejotinai atkreipia kitų eismo dalyvių dėmesį“, – apie naujoves pasakoja „Philips“ atstovė.
Nors ES šalyse šios LED modifikacijos dar nėra patvirtintos naudoti viešuosiuose keliuose, prieš kelias savaites Vokietija įteisino „Philips Ultinon Pro6000 H7 LED“ modifikacijų panaudojimą tam tikruose lengvųjų automobilių ir sunkvežimių modeliuose. Tikimasi, kad netrukus šie sprendimai bus leisti naudoti didesniame skaičiuje priemonių bei kitose šalyse.