Kelininkai: vairuotojai ypatingą budrumą turi išlaikyti atokesniuose keliuose

Iškritus pirmajam sniegui, šalies kelius prižiūrinti įmonė „Kelių priežiūra“ sako, kad kelių priežiūros darbus užtikrino, yra pasiruošusi žiemai ir atkreipia dėmesį, kad valstybinių kelių priežiūra atliekama vadovaujantis reglamentais, apibrėžiančiais, kada ir kokie darbai turi būti vykdomi keliuose.

„Skirtingo priežiūros lygio keliams taikomi skirtingi reikalavimai, todėl vairuotojai turėtų išlaikyti ypatingą budrumą važiuodami atokesniais keliais. Pirmo priežiūros lygio magistraliniuose keliuose, A1 Vilnius-Kaunas-Klaipėda, A2 Vilnius–Panevėžys bei „Via Baltica“, dirbame 24 val. per parą, priežiūra čia vyksta nenutrūkstamai. 2 lygio priežiūros keliuose dirbame nuo 4 iki 22 val., 3 lygio – nuo 4 iki 19 val. 4 ir 5 priežiūros lygio keliai prižiūrimi nuo 9 iki 18 val. Nuo priežiūros lygių priklauso ir kiti reikalavimai, pavyzdžiui, kelyje Vilnius–Kaunas–Klaipėda sniegą privalome nuvalyti per 2 valandas nuo snygio pabaigos, o Kietaviškės–Elektrėnai – per 9 val.“, – sako AB „Kelių priežiūros“ atstovas Karolis Sakalauskas.

Kokios žiemos tikėtis?

Planuoti darbus ir veiksmus keliuose padeda Kelio būklės informacinė sistema (KBIS), kuri pateikia 18 valandų prognozę ir ją atnaujina kas valandą. Sistema pateikia apdorotus duomenis, gaunamus iš Kelių oro sąlygų informacinės sistemos (KOSIS) stotelių, Lietuvos hidrometeorologijos tarnybos, skaitmeninių geografinių duomenų, įmonės turimų barstytuvų ir kitų šaltinių. Šios prognozės Kelių priežiūros valdymo centre stebimos visą parą.

„Įvertinti ir apskaičiuoti, ar ši žiema bus šilta ar šalta – tikrai įmanoma, tačiau pasakyti tiksliai, pavyzdžiui, kiek dienų su sniegu turėsime, yra itin sunku,“ – teigia dr. Lauryna Šidlauskaitė, Technologijų vystymo projektų vadovė, kuri atsakinga už su meteorologija susijusių technologijų diegimą „Kelių priežiūroje“.

Anot pašnekovės, remiantis esamais meteorologiniais duomenimis, tikėtina, kad turėsime šiltą žiemos pradžią. Nepaisant to, keliuose vyraus žiemiškos sąlygos – galbūt bus mažiau snygių, bet žymiai daugiau plikledžio ar šerkšno atvejų.

Keliai vis tiek išlieka pavojingi žiemą, net ir jai esant šiltai, todėl vairuotojai privalo būti atidūs, ypač išsukdami iš pagrindinių ir valstybinės reikšmės kelių, rinktis gerokai mažesnį greitį nei leistinas, atidžiau įvertinti veiksmus kelyje ir būti pasiruošusiems žiemai, kad ji neužkluptų netikėtai.

Vairavimo sąlygas šaltojo sezono metu apsunkina ant kelio dangos susidarantis plikledis ar sniego sluoksnis, matomumą blogina dažni krituliai.

Didesnis dėmesys prevencijai

Paulius Kairiūkštis, įmonėje atsakingas už kelių priežiūros technologijas, tikina, kad šiemet dar didesnis dėmesys skiriamas ne tik reagavimui į iškritusius kritulius bei sniego valymui, bet ir plikledžio susidarymo prevencijai.

Jo teigimu, prevencinis barstymas vyksta 2 valandos iki prognozuojamo slidumo susidarymo – tai padaryti kelininkams padeda ne tik meteorologinės prognozės, bet ir prieš trejus metus įdiegta kelių būklės informacinė sistema, padedanti kuo tiksliau nuspėti, kada ir kur susidarys plikledis ar kiti pavojingi reiškiniai.

Tiesa, slidumo prevencijai bus pasitelkiama ne tik druska, bet ir vis labiau į įmonės darbus integruojama druskos tirpalo laistymo technologija.

„Prevencinius barstymus atliekame tik 1 ir 2 priežiūros lygio keliuose, kur intensyviausias eismas. Jau trečius metus vykdydami slidumo prevenciją naudojame druskos tirpalą. Šiuo metu šią technologiją naudojame A1 kelio ruože nuo Vilniaus iki Kauno bei ruože prieš Klaipėdą, taip pat padengiame atkarpą A2 kelyje nuo Vilniaus iki Širvintų bei pusę A5 Kaunas–Marijampolė–Suvalkai kelio atkarpos. Ateityje druskos tirpalą žadame naudoti platesniame kelių tinkle,“ – sako P. Kairiūkštis.

Anot jo, druskos tirpalo laistymo technologija yra efektyvesnė ir ekonomiškesnė už druską, tačiau tirpalo laistymą gali riboti aplinkos sąlygos. Druskos tirpalo naudoti negalima prie žemesnės nei 6 laipsnių temperatūros, taip pat jo efektyvumas mažėja augant sniego kiekiui ant kelio dangos. Dėl to ši technologija visiškai pakeisti druskos barstymo negali.

Kaip žiemai pasiruošusi „Kelių priežiūra“?

Oficialus žiemos sezonas prasideda spalio 15 d., iki tol yra sukalibruojami barstytuvai, kad žiemos priežiūros įranga veiktų nepriekaištingai ir slidumą mažinančias medžiagas skleistų tolygiai, tausojant gamtą medžiagų nepaskleidžiant į per plačiai, paruošiama reikalinga kelių priežiūros technika.

Šiuo metu bendrovėje paruošti 327 barstytuvai su druskos barstymo įranga, 8 barstytuvai druskos tirpalo laistymui ir dar 3 – kombinuoti, kuriais galima ir laistyti tirpalą, ir barstyti sudrėkintą druską. Taip pat paruošta daugiau nei 400 kitos technikos, skirtos sniego valymui. Be to, šiemet numatyta 18 barstytuvų komplektų atnaujinti. Šiai dienai sandėliuose yra daugiau nei 50 tūkst. tonų druskos, kuri per sezoną bus nuolat pildoma. Per įtemptus sezonus įprastai išnaudojama daugiau kaip 120 tūkst. tonų. Įmonė prižiūri virš 21 000 km valstybinių kelių.