2022 m. balandį Lietuvoje pirmą kartą įregistruota beveik 7 proc. mažiau naudotų lengvųjų automobilių nei 2021 m. balandį, naudotų lengvųjų automobilių savininkų keitimo operacijų sumažėjo 12,6 proc., o naujų lengvųjų automobilių registravimas smuko beveik 35 proc., rodo automobilių rinkos analizes atliekančių „AutoTyrimų“ duomenys. Mažėjantys sandorių kiekiai nereiškia mažesnio automobilių poreikio – paklausa, viršijanti pasiūlą, stipriai išaugino kainas ir privertė plėsti automobilių paieškos lauką.
„Dėl tiekimo grandinės trikdžių ir tam tikrų komponentų trūkumo stringantys naujų automobilių pardavimo procesai labai išaugino apynaujių, 0-3 metų senumo, automobilių paklausą, žmonės pradėjo pirkti ir daugiau senesnių automobilių. Natūralu, kad pradėjo augti naudotų automobilių kainos, kurios šiuo metu laužo visus automobilių nusidėvėjimo įtakos kainai principus. Jei dėl nusidėvėjimo automobilis turėtų pigti 10 proc. per metus, tai pastaruosius trejus metus automobiliai brangsta apie 10 proc. kasmet, o prieš 2-3 metus pirktas automobilis dabar kainuoja tiek pat“, – komentuoja BRC Autocentro pardavimų vadovas Zbignev Podskorbis.
Apynaujiai automobiliai – norimi ir brangesni
Šiuo metu šalyje populiarumo viršūnėje ir yra būtent nusidėvėjimo įtakos kainoms principus pakeitę apynaujiai, 0-3 metų senumo, automobiliai. Tokius automobilius renkasi pirkėjai, kurie atsisako naujų dėl išaugusio pastarųjų gamybos termino, tad apynaujiai automobiliai greičiausiai nuperkami, jaučiamas didžiausias jų trūkumas.
Didelė paklausa atsispindi ir apynaujių automobilių kainose – jos yra išaugusios apie 20 proc., palyginti su praėjusiu pusmečiu, nes vartotojai sutinka mokėti daugiau, kad automobilį įsigytų greičiau.
„Dėl sulėtėjusios naujų automobilių gamybos ir gerokai ilgesnio, trunkančio iki metų, naujo automobilio laukimo laiko, vartotojai neskuba parduoti senojo. Taip užsisuka visa virtinė susijusių veiksnių: su komponentų trūkumu susiduriantys automobilių gamintojai priversti kelti kainas, naujus automobilius dalis vartotojų nusprendžia keisti į apynaujius naudotus, didėja tokių automobilių paklausa, kuri kelia ir jų kainas“, – pastebi Z.Podskorbis.
Esant automobilių trūkumui Lietuvoje, šalies gyventojai ima plėsti paieškos lauką ir dairytis automobilių, ypač apynaujių, kitose Europos ar pasaulio šalyse. Tiesa, Lietuva vis dar išlieka pigesnių naudotų automobilių šalimi, tad gali būti, jog už kitoje šalyje įsigyjamą automobilį teks mokėti daugiau.
Be to, automobilių rinkos situacija Lietuvoje nesiskiria nuo kitų Europos šalių, jose taip pat susiduriama su parduodamų automobilių trūkumu – palyginti su 2020 m., šiemet naudotų automobilių rinkoje siūloma 17 proc. mažiau. Naujų automobilių registravimas visoje Europos Sąjungoje 2022 m. pirmąjį ketvirtį, palyginti su tuo pačiu praėjusių metų laikotarpiu, sumažėjo 12,3 proc., rodo Europos automobilių gamintojų asociacijos duomenys.
Ieško visureigių ir elektromobilių
Anot Z. Podskorbio, naudoti visureigiai su rėmine važiuokle iki 15 tūkst. Eur ir pigesni, iki 4 tūkst. Eur, naudoti automobiliai šiuo metu Lietuvoje taip pat pakliūva į ieškomiausių pirkinių sąrašus. Labiausiai tokius automobilius graibsto Ukrainos piliečiai, dėl į šią šalį importuojamiems lengviesiems automobiliams šiuo metu netaikomų muito ir pridėtinės vertės mokesčių.
Naudotų automobilių pirkėjai atsigręžė ir į dar vieną transporto priemonių kategoriją – elektromobilius bei iš išorės įkraunamus hibridinius automobilius.
„Nemaloniai stebinančios kuro kainos, šalies pasirinktas žaliasis kursas ir siūlomos subsidijavimo priemonės lemia, kad jaučiama didesnė tokių automobilių paklausa, net ir naudotų, kuriuos paprastai pirkėjai renkasi didesnio pravažumo“, – aiškina jis.
„Regitra“ duomenimis, 2022 m. balandžio 1 d. Lietuvoje iš viso buvo užregistruota 9240 M1 ir N1 klasės grynųjų elektromobilių ir iš išorės įkraunamų hibridinių automobilių, kai 2021 m. balandį šis skaičius siekė 4929, o 2020-ųjų balandžio 1 d. – 2972.