„Honda Civic“ penkiasdešimtmetis: Vilniuje buvo surengta istorinė modelio ekspozicija

Šiemet sukanka 50 metų nuo „Honda Civic“ gamybos pradžios. Per penkis
dešimtmečius sukurta 11 „Civic“ kartų. Modeliu prekiaujama per 170
pasaulio šalių, iš viso pagaminta 27.5 milijono „Honda Civic“ vienetų.
„Nippon auto“ salone Vilniuje surengta istorinė „Honda Civic“
ekspozicija, kurioje pristatomi visų 11-os „Civic“ kartų modeliai bei
apžvelgiama išskirtinė modelio istorija.

„Honda Civic“ – pirmasis globalus automobilis, sulaukęs pripažinimo
visuose žemynuose. Jis buvo kuriamas ne tautai ar geografinei rinkai:
šeštajame praeito amžiaus dešimtmetyje „Honda“ veikė kaip šiuolaikinis
technologijų startuolis, išsyk galvodamas kaip sukurti globalų produktą,
skirtą visiems pasaulio vairuotojams“, – teigė „Honda“ atstovės
Lietuvoje „Nippon auto“ vadovas Gediminas Saudargas.

Globalias „Honda“ ambicijas lėmė ir savita pokario Japonijos ekonominė
politika. Pokariu Japonijoje Pramonės ir Prekybos ministerija (ang.
Ministry of International Trade and Industry – MITI) de fakto
kontroliavo gamybą šalyje. Nelyginant planinės ekonomikos sąlygomis,
ministerija kūrė penkmečio planus, dosniai subsidijuodavo didžiuosius
gamintojus, skirdavo užduotis stambiosioms pramonės įmonėms.

Pagal MITI planus, Japonijos rinkai pakako trijų stambių automobilių
gamintojų. Didesnis jų skaičius sukurtų bereikalingą konkurenciją dėl
gamybos išteklių, darbuotojų bei pirkėjų. Nuo motociklų gamybos į
automobilių rinką ketinusiai žengti „Hondai“ vietos po saule namų
rinkoje neliko. Vienintelis kelias – eksportuoti.

Taip „Hondoje“ radosi globalaus automobilio pasaulio vairuotojams idėja.
Bendrovė siekė sukurti produktą, tapsiantį milijonų žmonių kasdienybės
dalimi. „Civic“ turėjo būti paprastas, kompaktiškas, ekonomiškas bei
universaliai priimtinas vairuotojams Azijoje, Amerikoje, Afrikoje ar
Europoje.

Pirmoji „Honda Civic“ karta pristatyta 1972 metais Japonijoje. Tais
pačiais metais „Civic“ pradėta prekiauti JAV rinkoje. Dar po metų –
Europoje. Kompaktiško automobilio ratus suko 1.2l 50 AG variklis. Tačiau
paprastas ir ekonomiškas automobilis atsidūrė tinkamoje vietoje tinkamu
metu – 1973 metais prasidėjusi naftos krizė keliskart išaugino naftos
kainas, imta riboti degalų pardavimus. Jau 1975 metais „Civic“
pardavimai JAV perkopė 100 tūkst. vienetų per metus.

Įdomu, jog įmonės veiklos pradžioje įmonės įkūrėjas Soichiro Honda
nelaikė „Hondos“ automobilių bei motociklų gamintoja. Pagal jo viziją,
„Honda“ pirmiausia buvo variklių gamintojas. Automobiliai, motociklai,
laivai ar lėktuvai – tik rinkos, kuriose „Honda“ galėtų panaudoti
variklių kūrimo žinias. Būtent pažangios variklių technologijos
labiausiai skyrė „Honda Civic“ iš kitų kompaktinės klasės automobilių.

Pirmojo „Civic“ vizitine kortele tapo CCVC (ang. Compound Vortex
Controlled Combustion) variklis, kurio emisijos atitiko 1970 metais JAV
priimto griežčiausio švaraus oro akto reikalavimus. Su „Civic“ trečiąja
karta pradėti siūlyti DOHC varikliai – 1986-ųjų „Civic“ „trečiukas“ su
1.6l 120 AG varikliu 100 km/h galėjo pasiekti per 8.9 sekundės.
Ketvirtosios kartos „Civic“ legendinis DOHC VTEC iš 1.6l gebėjo
„išspausti“ 160 AG.

1997 metais sportinis DNR persikėlė į „karštųjų hečbekų“ tipo „Civic
Type R“ modelius. Pirmosios kartos „Type R“ buvo varomas 1.6l
aukštasūkio 185 AG variklio, o 100 km/h pasiekdavo per 7.1 sekundės.
Ilgainiui „Type R“ tapo „karštųjų hečbekų“ segmento flagmanu. Nuo
2015-ųjų gaminto ketvirtosios kartos „Type R“ galia siekė 310 AG, jį
pakeitęs penktosios kartos modelis pagerino priekiniais ratais varomų
serijinių automobilių rato įveikimo rekordą Niurburgringo trasoje. „Type
R“ iki šiol gaminamas tik su mechanine pavarų dėže.

Dar 2001-aisiais „Honda“ pristatė hibridinę „Civic“ versiją. Šiemet
debiutavusi 11-oji „Civic“ karta Europoje siūloma tik su hibridine
pavara.

„Per penkis „Civic“ dešimtmečius galime matyti visą automobilių pramonės
raidos istoriją – dizaino tendencijas, variklių bei saugos sistemų
evoliuciją. Nuo pat 1972-ųjų „Hondos“ inžinieriai siekė automobilyje
suderinti ekologiškumą, mažas kuro sąnaudas ir dinamišką važiavimą.
Pasikeitė tik technologijos – idėja gyva”, – teigė Gediminas Saudargas.