Pasakius frazę „mechanikas“, daugeliui iškart prieš akis iškyla prie lengvojo automobilio variklio palinkęs specialistas. Ir tik retas kuris pagalvoja apie kelių darbininkus, sunkiasvorius sunkvežimius. Pasirodo, bėda ne tik įsivaizduojama: Lietuvos ugdymo įstaigose didžiausias dėmesys skiriamas įprastų automobilių specialistams, o tų, kurie galėtų kokybiškai rūpintis sunkvežimiais, stinga. Tad pirmą kartą Lietuvos istorijoje rengiamas konkursas, leisiantis išsiaiškinti „Lietuvos sunkvežimių mechaniką 2023“.
Lietuvos žurnalistų autoklubas jau antrą kartą organizuoja „DKV LIVE Metų sunkvežimio“ konkursą, kuriame varžosi naujausi, per pastaruosius dvejus metus rinkoje pristatyti sunkvežimiai. Tam, kad pavyktų išrinkti geriausią, konkurso metu technika išbandoma įvairiomis sąlygomis. Vis dėlto, ir vežėjai, ir vairuotojai akcentuoja, kad sėkmingoms kelionėms ypač svarbi ir techninė priežiūra bei kvalifikuoti mechanikai. Tad pirmą kartą „DKV LIVE Metų sunkvežimio“ renginyje bus surengtas ir konkursas, kuriame bus ieškoma geriausio sunkiuoju transportu besirūpinančio mechaniko.
„DKV LIVE Metų sunkvežimio“ rinkimų metu vyksiančio konkurso idėja gimė iš siekio suburti šios srities specialistus bei paskatinti jų žingeidumą, mat šioje srityje įgyti žinių yra kur kas sunkiau nei lengvųjų automobilių rinkoje.
Mokymasis tampa iššūkiu
Donatas Mockus, sunkiojo transporto techniniu remontu ir priežiūra besirūpinančios įmonės „Trelo“ direktorius, teigė, kad rasti kompetentingų specialistų, tampa vis sunkiau. Tobulėjant technologijoms, mechanikai turi neatsilikti nuo pažangos, o joms vystantis sparčiau nei aukštosios mokyklos spėja naujus kursus įtraukti į mokymo programas, įmonės ir mechanikai žinių turi semtis savo jėgomis.
Anot D. Mockaus, kai kurios įmonės norėdamos, kad jų personalas gautų kokybiškiausią, naujausią ir aktualiausią informaciją, siunčia darbuotojus į gamintojų dirbtuves. Jie ten mokosi, o grįžę į Lietuvą sukauptas žinias perduoda kitiems įmonės mechanikams ir inžinieriams.
„Įmonės investuoja, kad gautų žinių ir būtų kuo arčiau technologijų, o tai ypač svarbu atsižvelgiant į artėjančią sunkvežimių elektrifikaciją. Mano nuomone, ateinanti dekada yra tokia, kada bus ypač svarbu būti arti žinių šaltinio ir prisitaikyti prie pokyčių. Technologijos automobiliuose ir sunkiajame transporte, taip pat autonominio vairavimo ir taršos technologijos yra labai sudėtingos ir pačiam išmokti tai – labai ilgas kelias“, – sakė D. Mockus.
Pašnekovas atkreipė dėmesį, kad net ir nusprendusiems rinktis automechanikos studijas, šiuo metu yra sunku gauti naujausių žinių. Be to, aukštosios mokyklos taip pat dažniausiai orientuojasi į lengvųjų automobilių techninės priežiūros specialistų rengimą, o ne į sunkiojo transporto mechanikų paruošimą.
Nauja galimybė ir išskirtiniai prizai
„Lietuvos sunkvežimių mechaniko 2023“ konkurso rėmėja ir viena iš organizatorių tapusios „Trelo“ įmonės atstovas teigė, kad atsižvelgus į rinkoje esančią situaciją, gimė idėja šioje srityje dirbančią mechanikų bendruomenę ne tik suburti vienam tikslui, tačiau ir paskatinti tobulėti.
„Pagrindinės žinios sunkiojo transporto mechanikams pasiekiamos per automobilių atstovų mokymo centrus, todėl gimė mintis suburti šioje specialybėje dirbančius žmones ir padidinti jų motyvaciją įgyti naujų žinių. Konkurse numatomi keli etapai, kurių metu dalyviai turės galimybę išbandyti turimas ne tik teorines žinias, bet ir praktinius gebėjimus. Bus sudaroma galimybė save išbandyti bendraminčių ir kolegų apsuptyje, o taip pat ir laimėti išskirtinių prizų. Geriausiam ir pripažintam „Lietuvos sunkvežimių mechanikui 2023“ atiteks 2 tūkst. eurų vertės įrankių komplektas“, – sakė D. Mockus.
Kiekvieno konkurso dalyvio laukia du etapai. Pirmajame, testais nuotoliniu būdu per nustatytą laiką bus tikrinamos teorinės žinios, o antrojo etapo metu konkursas kelsis į „Trelo“ dirbtuves Vilniuje, kuriose bus išbandomi praktiniai mechanikų gebėjimai. Tiesa, šis konkursas ne atsitiktinai rengiamas „DKV LIVE Metų sunkvežimio“ rinkimų metu, mat praktinių užduočių etape dalyviams bus pateiktos užduotys susijusios su rinkimuose dalyvaujančiais, pažangiausiomis technologijomis aprūpintais, o taip pat ir elektriniais, sunkvežimiais. Nors į finalą pateks tik iki 10 mechanikų, kiekvienas jų turės prisiliesti prie visų 7 konkurse dalyvaujančių sunkvežimių ir atlikti numatytas užduotis.
Registracija į pirmą kartą šalies istorijoje rengiamą konkursą jau prasidėjo ir vyks iki balandžio 30 dienos. Netrukus po to – gegužės 6 dieną – bus skelbiama pirmoji nuotolinė teorinė rinktis, o įveikę šį etapą, gegužės 27 dieną susikaus „Trelo“ sunkvežimių remonto centre Vilniuje. Šią dieną bus skelbiamas ir konkurso nugalėtojas.
Geriausiai pasirodžiusiems numatyti vertingi prizai. Pirmą vietą iškovojusiam mechanikui atiteks 2 tūkst. eurų vertės įrankių komplektas, antros vietos nugalėtojui – 1 tūkst. eurų vertės įrankių komplektas, o iškovojusiam trečią vietą – įrankių komplektas, kurio vertė sieks 500 eurų.